Recenzia: elektrokolobežka Lamax eTank SA70
Elektrická kolobežka Lamax eTank SA70 ma na prvý pohľad oslovila svojím atypickým industriálnym vzhľadom s dôrazom na hranaté tvary. Kvalita spracovania vyzerá prémiovo a luxusný nástupný priestor ocení každý používateľ. Vo výbave nechýbajú kotúčové brzdy, motorová brzda, LED osvetlenie, stojan a prehľadný LCD displej. Obe nápravy s 10,5“ kolesami sú vybavené odpružením, ktoré si poradí s menšími nerovnosťami, nerovným terénom alebo rýchlym zjazdom z obrubníka. O pohon sa stará dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 1600 W, ktoré zaručujú skvelú jazdu na spevnených aj nespevnených povrchoch.
Často kladené otázky a odpovede
Áno, na jazdu v nespevnenom a kopcovitom teréne je kolobežka vybavená odpružením na oboch nápravách, dvoma 800W motormi a veľkou nástupnou plochou. Chodidlá a nohy jazdca sú počas dynamickej jazdy chránené pomerne veľkými blatníkmi.
Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 25 km/h. Obmedzenie je možné deaktivovať aj podržaním ľavej brzdovej páky a tlačidla plus. Bez obmedzenia dosiahla kolobežka počas testovania rýchlosť 55 km/h.
Áno, ale táto funkcia je z výroby deaktivovaná. Aktivácia je možná podržaním tlačidla mínus pri zapnutej kolobežke. Tempomat sa aktivuje automaticky, ak jazdec udržiava konštantnú rýchlosť aspoň 5 sekúnd.
Technické parametre zaujmú na prvý pohľad
Z technických parametrov je na prvý pohľad jasné, že kolobežka je určená do náročnejšieho terénu, ktorý si vyžaduje vyšší výkon, odpruženie a pevnú konštrukciu. Lamax eTank SA70 je vybavený dvojicou elektromotorov, ktoré spoločne ponúkajú výkon až 1600 W. Motory dopĺňa 20Ah 48V batéria, ktorá dokáže zabezpečiť úctyhodný dojazd 70 km.
Názov parametra | Hodnota |
---|---|
Výkon | 2 x 800 W |
Typ batérie | Li-ion |
Kapacita batérie | 20 Ah |
Prevádzkové napätie | 48 V |
Maximálny dojazd | 70 km |
Čas nabíjania | 6-8 hodín |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h (možno odblokovať) |
Maximálny uhol stúpania | Výrobca neuvádza |
Priemer pneumatiky | 10,5" |
Nosnosť | 150 kg |
Výška jazdca | 150-200 cm |
Rozmery v zloženom stave (V x Š x H) | 128 x 67 x 126 cm |
Hmotnosť | 34,5 kg |
Hoci mnohé kolobežky majú atraktívne technické parametre, nemusia byť vhodné pre každého. Ak máte záujem dozvedieť sa viac o vlastnostiach elektrických kolobežiek, prečítajte si náš článok o tom, ako vybrať elektrickú kolobežku alebo si pozrite recenzie konkrétnych modelov.
Montáž takmer 35-kilogramovej kolobežky môže byť náročná
Elektrickú kolobežku som dostal starostlivo zabalenú v objemnej krabici. Keďže samotná kolobežka váži 34,5 kg, manipulácia a montáž balenia je náročnejšia. Preto odporúčam, aby ste tieto úkony robili vo dvojici.
Skladanie kolobežky je na druhej strane intuitívne a trvalo mi menej ako 3 minúty. Po vybalení z krabice stačilo postaviť a zaistiť riadidlá, umiestniť riadidlá a zaistiť ich štyrmi skrutkami. Inštaláciu uľahčuje dvojica vodiacich kolíkov, ktoré zapadajú do otvorov na riadidlách. To znamená, že používateľ nemusí hľadať správnu orientáciu riadidiel, pretože je vopred určená.
Kvalita spracovania na mňa urobila dojem
V súvislosti s reproduktormi bluetooth alebo slúchadlami Lamax máme v redakcii bohaté skúsenosti. Tieto výrobky oceňujem najmä pre ich cenu a pomerne dobrý výkon. Kvalita spracovania je však disciplína, v ktorej u mňa výrobky Lamax zvyčajne strácajú cenné body. Elektrická kolobežka eTank SA70 je však pravým opakom a musím priznať, že ma jej spracovanie príjemne prekvapilo.
Spoje do seba perfektne zapadajú, farba konštrukcie odolá aj menším nárazom a počas testovania sa z priestoru batérie neozývalo žiadne vŕzganie ani nepríjemné zvuky uvoľnených spojov. Celkovo pôsobí elektrická kolobežka odolne a spoľahlivo. Menšou slabinou, ktorej sa venujem v ďalšej kapitole, je nášľapná plocha. Na kolobežke určenej do nespevneného terénu by som si vedel predstaviť pneumatiky s agresívnejším a hlbším dezénom.
K ďalším drobným nedostatkom patrí náter na háčiku rozpernej rukoväte riadidiel. Po niekoľkých použitiach sa farba začala odlupovať. Túto kapitolu by som chcel ukončiť aj zmienkou o gumovom kryte nabíjacieho konektora, ktorý by mohol pevnejšie držať na svojom mieste. Kryt sa totiž môže otvoriť alebo uvoľniť, čím sa pod neho môže dostať voda.
Jazda na Lamax eTank SA70 bola po celý čas pohodlná
Vysoká svetlá výška, veľký nášľap, výkon 1600 W, odpruženie na oboch nápravách - to všetko mi napovedalo, že kolobežku eTank SA70 budem musieť vziať do kopcov. Na nespevnených cestách v lese a inde v prírode ma kolobežka nesklamala. Kamene, konáre, kôra, menšie i väčšie kopce či tráva - elektrická kolobežka všetky tieto výzvy zvládla bez zaváhania.
Jazdu s kolobežkou v zlom teréne som si doslova užíval. Samozrejme, odpruženie nie je dostatočne mäkké na to, aby tlmilo všetky nerovnosti. V rukách som cítil vibrácie, ale ani rýchly prejazd lesom mi radosť z jazdy nepokazil. Ocenil som aj široké 67 cm riadidlá, ktoré zabezpečujú lepšiu stabilitu a pohodlnejšie manévrovanie pri vyšších rýchlostiach.
Jediná situácia, v ktorej mi kolobežka trochu vadila, bola mäkká rozmočená hlina. Problémom nebol výkon, ale pneumatiky. Ich dezén by som označil ako hybridný - vhodný do mesta a mierneho terénu. Aby kolobežka zvládla aj pomalšiu jazdu v blate bez straty trakcie, potrebovala by dezén s hlbšími drážkami a bočným vedením.
Keďže vážim 65 kg, kolobežku som väčšinou používal v úspornom režime s výkonom obmedzeným na 60 %. Takže hoci kolobežka dosahovala v kopcoch nižšie rýchlosti, jazda bola stále svižná a zábavná. V situáciách, keď som aktivoval výkonnejší režim, mala kolobežka väčšiu akceleráciu a skôr dosiahla maximálnu rýchlosť. Dokázal som tiež zdolať ostrejšie stúpania na upravených aj neupravených cestách.
Ak hľadáte ešte terénnejšie vozítko do terénu s väčšími kolesami a sedlom, odporúčam vám elektrobicykel Engwe L20 SE s odpružením a skladacou konštrukciou.
Jazde v meste nemám čo vytknúť
V mestskom prostredí, kde prevládajú upravené chodníky, si elektrická kolobežka počínala dobre. Odpruženie spoľahlivo tlmí drobné nerovnosti a umožňuje svižné zjazdy z obrubníka. Na dlhších trasách som ocenil tempomat, vďaka ktorému som nemusel mať palec neustále na plyne. Dvojica motorov nemala najmenší problém s cyklochodníkom v kopcoch, pričom kolobežka si aj v miernych stúpaniach udržiavala maximálnu povolenú rýchlosť 25 km/h.
Maximálny dojazd elektrickej kolobežky je solídny
Výrobca uvádza, že Lamax eTank SA70 má maximálny dojazd 70 km (bez vetra, jazdec s hmotnosťou pod 70 kg atď.). Ako som už spomenul, vážim 65 kg, kolobežku som testoval na jar pri teplotách okolo 25 °C, výkon bol obmedzený na 60 % a moje jazdy prebiehali prevažne po cyklotrasách. V týchto podmienkach som dosiahol maximálny dojazd približne 60 km, čo je na 20Ah batériu solídne číslo.
Funkcie ma počas testovania nesklamali
Počas testovania som sa nestretol so žiadnymi komplikáciami z hľadiska funkcií. Tempomat, režimy rýchlosti, obmedzovač výkonu, bezpečnostný zámok - všetko funguje podľa očakávania a spríjemňuje celkový zážitok z používania kolobežky. V nasledujúcich riadkoch vám tieto funkcie stručne priblížim.
Tempomat
Po absolvovaní niekoľkých výletov po okolitých cyklotrasách som ocenil predovšetkým tempomat. Najskôr som ho musel aktivovať podržaním mínusového tlačidla aspoň 10 sekúnd. Kolobežka nie je kompatibilná s aplikáciou LAMAX E- Scooter, takže nie je možnosť zmeniť minimálnu rýchlosť, pri ktorej sa tempomat spustí.
Nastavenie minimálnej rýchlosti považujem za praktické. S touto možnosťou som sa stretol napríklad na mestských kolobežkách City Boss RS500 alebo 250. Na druhej strane, absencia tejto možnosti je bežná pri terénnych kolobežkách BLUETOUCH BT1000 alebo City Boss D1000LH. Elektrická kolobežka City Boss K600 nemá tempomat vôbec.
Na druhej strane oceňujem, že tempomat sa dá kedykoľvek deaktivovať a opäť aktivovať rovnakým spôsobom. Keď som sa pohyboval po upravenej cyklotrase na lesnej cestičke, pohodlne som jazdil tempomatom. Keď som sa dostal na lesnú cestu, tempomat som počas pohybu deaktivoval, aby sa počas dynamickej jazdy na nerovnom teréne sám nespustil.
Štyri rýchlostné režimy
Systém kolobežky eTank SA70 ponúka štyri režimy s rôznymi obmedzeniami rýchlosti. Výber rýchlostných režimov je intuitívny, na ovládacom paneli sa nachádzajú tlačidlá plus a mínus. Režimy sú navrhnuté pre rôzne situácie a v praxi sa ukázali ako veľmi užitočné.
Režim | Rýchlostný limit | Určenie |
---|---|---|
Chôdza | 6 km/h | Pomoc pri tlačení do kopca |
M | 10 km/h | Úsporná jazda |
D | 15 km/h | Svižná jazda |
S | 25 km/h | Rýchla jazda |
Maximálna rýchlosť kolobežky eTank SA70 je z výroby obmedzená na 25 km/h. Toto obmedzenie však možno deaktivovať. Stačí podržať ľavú brzdovú páčku a tlačidlo plus na 10 sekúnd. O deaktivácii alebo opätovnej aktivácii obmedzenia vás informuje zvukový signál. Po odstránení obmedzenia som bol schopný dosiahnuť rýchlosť až 55 km/h.
Obmedzovač výkonu
Elektrická kolobežka Lamax eTank SA70 je vybavená dvojicou motorov, ktoré sú vždy aktívne. Chýba však možnosť deaktivácie jedného z nich na zníženie spotreby energie, ako je to v prípade modelu City Boss D1000LH. Namiesto toho model eTank ponúka iné riešenie úspory energie, ktorým je obmedzenie výkonu oboch motorov na 60 % (960 W).
Režim úspory energie sa aktivuje pri každom zapnutí kolobežky a je indikovaný nepretržitým svietením koliesok na displeji. Po stlačení tlačidla so symbolom kolobežky začnú kolieska na displeji blikať, čo znamená, že motory ponúkajú plný výkon 1600 W.
Počas používania som mal vždy dokonalý prehľad o tom, ktorý režim je aktívny. V prípade modelu City Boss D1000LH som zapínal/vypínal predný motor tlačidlom, ktoré malo dve polohy (zasunutie/výsuv). To často znamenalo, že som si polohu tlačidla nevšimol a na bežnej trase som zbytočne používal oba motory, čo malo za následok vyššiu spotrebu. Preto jednoznačne oceňujem riešenie kolobežky Lamax.
Bezpečnostný zámok
Zámok, ktorý nie je viazaný na aplikáciu, hodnotím veľmi pozitívne. Ani na jeho aktiváciu nie je potrebné kolobežku spárovať so smartfónom. Po zapnutí stačí podržať tlačidlá ON/OFF a plus a zámok sa aktivuje. Pri každom ďalšom zapnutí bude kolobežka vyžadovať trojmiestny kód, ktorého predvolenú kombináciu nájdete v návode. Kombináciu možno upraviť priamo na kolobežke, čo je ďalší plusový bod.
Keď je kolobežka zablokovaná, nie je možné aktivovať plyn ani ju nijako používať.
Súčasťou balenia sú účinné blatníky a výkonné LED osvetlenie
Základom výbavy je výkonné LED osvetlenie. Predný svetlomet je uhlovo nastaviteľný a počas nočnej jazdy som s ním nemal žiadny problém. Osvetľuje priestor pred kolobežkou na vzdialenosť približne 10 metrov. Odrazky sú umiestnené vpredu a po stranách. Zadné svetlo je dobre viditeľné z diaľky a pri brzdení bliká, čím upozorňuje jazdcov za kolobežkou.
Kolobežka Lamax eTank SA70 má aj dekoratívne osvetlenie v tyrkysovej farbe. LED diódy sú umiestnené na riadidlách a podvozku ako podsvietenie. Okrem toho, že sú LED diódy dizajnovým prvkom, zlepšujú viditeľnosť kolobežky v tme.
Ďalším dôležitým prvkom výbavy sú blatníky. Na oboch nápravách sú vyrobené z plastu, ale ich nosníky sú kovové. Blatníky spoľahlivo držia na svojom mieste a počas testovania som nemal obavy, že by sa pri bežnom používaní poškodili. Účinnosť je na oboch nápravách vynikajúca - na nohy sa mi nedostala ani kvapka vody alebo blata.
Vo výbave samozrejme nechýbajú ani brzdy, ktorými sú kotúčové brzdy na oboch kolesách, doplnené motorovou brzdou. S účinnosťou bŕzd som nemal žiadny problém. Výrobca uvádza, že kolobežka má rekuperáciu, takže počas brzdenia by sa mala dobíjať batéria. V praxi som však nepociťoval veľký význam tejto funkcie. Keďže jediným indikátorom nabitia batérie je päť tiknutí na displeji, je ťažké určiť, či sa batéria nabíja alebo nie.
Ukladanie a preprava kolobežky Lamax eTank SA70
Na jednoduchšie skladovanie je kolobežka vybavená sklopnou tyčou riadidiel, ale samotné konce riadidiel nie sú sklopné. Pri parkovaní a skladovaní budete preto obmedzení šírkou 67 cm a dĺžkou 126 cm (plocha najmenej 1 m2).
Z hľadiska prepravy alebo prenášania je okrem rozmerov obmedzením aj hmotnosť, ktorá sa pohybuje okolo 35 kg. Hoci hák na zabezpečenie zloženej polohy je dostatočne pevný na to, aby kolobežku udržal v rozloženom stave, manipulácia s ňou je stále veľmi náročná.
Pre elektrické kolobežky s výkonom nad 1 000 W je typická hmotnosť nad 30 kg. Zvyčajne ide o terénne kolobežky s odpružením, pevnejšou konštrukciou a batériou s väčšou kapacitou. Napríklad konkurenčná 2400W kolobežka Kugoo Kirin G3 PRO váži takmer presne 40 kg.
Záver – pre koho je elektrická kolobežka Lamax eTank SA70 vhodná?
Elektrickú kolobežku ocenia najmä používatelia, ktorí sa nechcú obmedzovať v jazde. Vďaka výkonu 1600 W, odpruženej náprave, širokým riadidlám a priestrannému nástupnému priestoru je táto kolobežka výborným spoločníkom na jazdu v kopcoch, na nerovných lesných cestách a v inom náročnom teréne. Každá náprava má vlastný motor, takže môžete bez zaváhania zdolávať strmšie stúpania.
Pri dlhších trasách príde vhod tempomat, ktorý udržiava rýchlosť namiesto jazdca. Kolobežka ponúka aj štyri rýchlostné režimy a obmedzovač výkonu pre úspornejšiu jazdu. Režim úspory energie obmedzuje výkon na 60 %, takže nahrádza možnosť deaktivácie jedného z motorov. Medzi funkciami je aj bezpečnostný kódový zámok, ktorý možno použiť na krátke zastavenie.
Na druhej strane model neodporúčam používateľom, ktorí hľadajú menšiu, svižnú kolobežku do mesta. Lamax eTank SA70 síce zvládne takmer akýkoľvek terén, ale s hmotnosťou 34,5 kg nie je vhodný na prepravu na poslednú vzdialenosť. Riadidlá kolobežky sú široké 67 cm a nedajú sa zložiť, takže na uskladnenie je potrebný priestor aspoň 1 m2. V prípade, že hľadáte šikovnú kolobežku na kombinovanú dopravu, vyberte si mestské modely, ako je City Boss RS500 alebo RS350.
Recenzia: elektrokolobežka Lamax eTank SA70
-
Jazdné vlastnosti
-
Kvalita spracovania
-
Výbava
-
Pomer cena/výkon
Výkonná elektrická kolobežka s dvoma motormi vhodná do náročného terénu
Elektrická kolobežka Lamax eTank SA70 ma na prvý pohľad oslovila svojím atypickým industriálnym vzhľadom s dôrazom na hranaté tvary. Kvalita spracovania vyzerá prémiovo a luxusný nástupný priestor ocení každý používateľ. Vo výbave nechýbajú kotúčové brzdy, motorová brzda, LED osvetlenie, stojan a prehľadný LCD displej. Obe nápravy s 10,5“ kolesami sú vybavené odpružením, ktoré si poradí s menšími nerovnosťami, nerovným terénom alebo rýchlym zjazdom z obrubníka. O pohon sa stará dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 1600 W, ktoré zaručujú skvelú jazdu na spevnených aj nespevnených povrchoch.
Klady
- Vysoký výkon
- Dva motory
- Účinné odpruženie
- Úsporný režim
- Tempomat
- Bezpečnostný zámok
- Prehľadný LCD displej
Zápory
- Vysoká hmotnosť
- Vyššia cena
- Kryt nabíjacieho konektora sa ľahko uvoľní