Recenzia: elektrokolobežka Lamax eLander SA50
Elektrokolobežka Lamax eLander SA50 ma na prvý pohľad oslovila väčšími 12" pneumatikami, luxusným nástupným priestorom a jednoduchým vzhľadom. Výbavu tvorí predné odpruženie, dobre viditeľné osvetlenie a spoľahlivé blatníky. Medzi funkciami nechýbajú rýchlostné režimy ani rekuperácia. V mestskej premávke ponúka kolobežka brilantné jazdné vlastnosti a veľmi pohodlnú jazdu. Vďaka veľkému rozsahu otáčania prednej nápravy je pri svojej hmotnosti 25 kg veľmi obratná.
Často kladené otázky a odpovede
Maximálna rýchlosť je z výroby obmedzená na 25 km/h. Toto obmedzenie je možné deaktivovať, čo by malo kolobežke umožniť dosiahnuť rýchlosť 35 km/h. Moja maximálna rýchlosť počas testovania bola 30 km/h.
Ak chcete kolobežku odblokovať, stlačte ľavú brzdu až na doraz, keď je kolobežka vypnutá. So stlačenou brzdou kolobežku zapnite a trikrát za sebou stlačte plyn na maximum. Potom uvoľnite brzdu a rýchlosť sa odblokuje. Postup je rovnaký aj pri opätovnej aktivácii.
12" pneumatiky a predné odpruženie si poradia s miernym terénom (malé kamene, konáre, bežné nerovnosti na ceste). V kopcovitom teréne však kolobežke chýba výkon, takže jej obmedzením je najmä stúpanie.
Technické parametre svedčia o dobrej výbave
Z technických parametrov ma najviac zaujali už spomínané väčšie pneumatiky, 15 Ah batéria a dojazd 70 km. Pred testovaním ma zaujal aj výkon 500 W, ktorý túto kolobežku predurčuje hlavne do menej náročného terénu bez prudších stúpaní.
Názov parametra | Hodnota |
---|---|
Výkon | 500 W |
Typ batérie | Li-ion |
Kapacita batérie | 15 Ah |
Prevádzkové napätie | 48 V |
Maximálny dojazd | 70 km |
Čas nabíjania | 6-8 hodín |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h (možno odblokovať) |
Maximálny uhol stúpania | Výrobca neuvádza |
Priemer pneumatiky | 12" |
Nosnosť | 120 kg |
Výška jazdca | 130-190 cm |
Rozmery v zloženom stave (V x Š x H) | 120 x 63 x 124 cm |
Hmotnosť | 25 kg |
Ak máte záujem dozvedieť sa viac o funkciách kolobežiek, prečítajte si náš článok o tom, ako si vybrať elektrickú kolobežku alebo si pozrite niektoré z našich ďalších recenzií.
Montáž bola bezproblémová
Montáž kolobežky je rýchla a jednoduchá. Zvládol som ju bez použitia návodu v redakcii a od vybalenia po prvú jazdu uplynulo približne 5 minút. Výrobca sa rozhodol použiť rýchloupínač na pripevnenie riadidiel. Ak bude kolobežku používať viacero osôb rôznej výšky, nebudete potrebovať žiadne kľúče na doladenie sklonu riadidiel.
Kvalita spracovania
Podobne, ako v prípade kolobežiek Lamax eRacer SC50 a eTank SA70, ani ku kvalite spracovania kolobežky eLander SA50 nemám takmer žiadne pripomienky. Materiály pôsobia odolne, spoje nevŕzgajú a z podvozku sa neozývajú ani žiadne iné nežiaduce zvuky. Lak vydrží aj menej opatrné zaobchádzanie a celkovo pôsobí kolobežka celkom spoľahlivo.
Menšou slabinou, čo sa týka kvality vyhotovenia, sú gripy, ktoré nie sú pevne pripevnené k riadidlám kovovými manžetami. Vďaka tomu sa dajú ľahko vytočiť, čo trochu znižuje pohodlie a bezpečnosť jazdy. S rovnakým problémom som sa stretol aj pri 1000 W terénnej kolobežke Lamax eRacer SC50. Na druhej strane, v prípade ešte výkonnejšieho modelu eTank SA70, sú už rukoväte vybavené skrutkovacími manžetami.
Jazdné vlastnosti
Jazdu na kolobežke Lamax eLander SA50 by som jedným slovom opísal ako elegantnú. Jazda je pozvoľná, 12" vzduchom plnené pneumatiky s predným odpružením krásne tlmia bežné mestské nerovnosti a nástupná plocha má takmer luxusné rozmery.
Vďaka širokým riadidlám a veľkému uhlu natočenia predného kolesa (takmer 90° na obe strany) je manévrovanie s kolobežkou oveľa pohodlnejšie ako s mestsky orientovanými kolobežkami konkurenčných výrobcov. Tie zvyčajne ponúkajú užšie riadidlá a menší rozsah otáčania.
Z hľadiska komfortu, jazdných vlastností a tlmenia nárazov nemám kolobežke čo vytknúť. Na dlhších trasách v upravenom teréne mi však chýbal tempomat, ktorý by zvýšil komfort.
Slabinou kolobežky je pomer výkonu a hmotnosti
Najväčším obmedzením kolobežky je kombinácia jej hmotnosti 25 kg s 500 W motorom. Hoci prevádzkové napätie dosahuje úctyhodných 48 V, počas stúpaní Lamax eLander SA50 jednoznačne zaostáva za ľahšími mestskými modelmi.
Príkladom je City Boss RS500 s výkonom 500 W, napätím 36 V, ale hmotnosťou len 16 kg. V tomto prípade je dynamika jazdy na vyššej úrovni, a to isté platí aj o výkone do kopca. Kolobežka RS500 je však vybavená len 10" pneumatikami bez odpruženia, takže si veľmi dobre neporadí s nerovnosťami.
V miernom teréne kolobežka nesklame
Ako som už niekoľkokrát spomenul, tlmenie nárazov kolobežky je účinné a spoľahlivé. Zvýšené kryty kanalizácie, kamienky, vetvičky, lesné cesty alebo štrk - to všetko kolobežka zvláda na výbornú. Samozrejme, až kým rovinu nevystrieda stúpanie.
Ak hľadáte ľahšiu pohodlnú elektrokolobežku do mesta, vyskúšajte Lamax eCruiser SC30 s odpružením na oboch nápravách a hmotnosťou 16 kg.
Maximálny dojazd
Výrobca uvádza maximálny dojazd 70 km, čo je pre 15 Ah batériu rozumný údaj. Samozrejme, dojazd závisí od viacerých premenných, preto som sa to rozhodol overiť. S mojou hmotnosťou 65 kg a bez vetra som kolobežku používal na relatívne rovnom povrchu bez výrazného stúpania. Na jedno nabitie sa mi podarilo prejsť približne 60 km, čo je slušný údaj.
Medzi funkciami nechýba rekuperácia
Ponuka funkcií je pomerne obmedzená, ale nájdete tu rýchlostné režimy či rekuperáciu. Bohužiaľ, chýbajú pokročilé funkcie (tempomat, bezpečnostné prvky).
Rýchlostné režimy
Systém kolobežky dopĺňajú tri rýchlostné režimy, ktoré môžete využiť v rôznych situáciách. Počas testovania som nenarazil na žiadne nedostatky. Niektoré konkurenčné kolobežky ponúkajú štvrtý režim, ktorý je zvyčajne obmedzený na 20 km/h, ale jeho absencia nie je veľkou stratou.
Režim | Obmedzenie rýchlosti | Cieľ |
---|---|---|
1 (chôdza) | 6 km/h | Pomoc pri tlačení kolobežky do kopca |
2 | 15 km/h | Úsporná jazda |
3 | 25 km/h | Svižná jazda |
Rýchlostný limit
Ako je uvedené v tabuľke vyššie, najrýchlejší režim je štandardne obmedzený na 25 km/h. Toto obmedzenie však môžete jednoducho deaktivovať podľa nasledujúcich krokov:
- Vypnite kolobežku a stlačte ľavú brzdu úplne nadol.
- Zapnite kolobežku so stlačenou brzdou a neuvoľňujte ju.
- Trikrát po sebe otočte plynovú rukoväť na maximum.
- Uvoľnite brzdu a kolobežka by sa mal odblokovať.
Ak sa opätovne aktivuje obmedzenie rýchlosti, postup je rovnaký.
Podľa výrobcu dosiahne elektrická kolobežka po deaktivácii obmedzenia maximálnu rýchlosť 35 km/h. Pri mojej vyššie uvedenej hmotnosti na rovnom povrchu v bezvetrí sa mi však nepodarilo prekročiť rýchlosť 30 km/h.
Rekuperácia
Okrem kotúčových bŕzd je kolobežka vybavená aj motorovou brzdou, ktorá je pri väčšine modelov spojená s rekuperáciou. Hoci aktiváciu motorovej brzdy počas jazdy cítiť, na displeji sa, bohužiaľ, nezobrazuje žiadny symbol rekuperácie. Chýba aj ukazovateľ percenta nabitia batérie, takže nie je možné posúdiť účinnosť dobíjania počas brzdenia.
Čo mi chýbalo medzi funkciami
Keďže kolobežku považujem za mestskú a jej dojazd môže dosiahnuť až 70 km, očakával som, že medzi funkciami narazím na tempomat. Preto ma absencia tejto funkcie trochu sklamala.
Dlhšie jazdy po upravenom teréne s menšími nerovnosťami sú teda veľmi pohodlné, ale s tempomatom by bola kolobežka ešte o level vyššie. Najmä, ak vezmeme do úvahy, že aj lacnejšie 500 W kolobežky so 48 V a menej majú túto funkciu vo výbave.
Menším sklamaním pre mňa bola aj absencia akýchkoľvek bezpečnostných prvkov. Na mnohých kolobežkách sa stretnete so zámkami rôzneho druhu. City Boss Z500 ponúka zapaľovanie na kľúčik, bez ktorého kolobežka ani nenabehne. Na druhej strane BLUETOUTCH BT1000 má inovatívny NFC zámok, ktorý funguje len s priloženými NFC kľúčmi. V prípade kolobežky Lamax eTank SA70 sa dá zámok ovládača dokonca konfigurovať priamo na kolobežke.
V prípade, že budete chcieť kolobežku eLander SA50 zaparkovať na verejnosti na dlhší čas, budete vždy odkázaní na tradičný bicyklový alebo iný zámok.
Výbava
Kolobežka Lamax eLander SA50 ponúka príslušenstvo, s ktorým sa stretnete takmer na každej modernej elektrickej kolobežke Lamax. Ich kvalita vyhotovenia a praktickosť sú na vyššej úrovni ako u niektorých konkurenčných kolobežiek.
K blatníkom nemám žiadne výhrady
Blatníky sú vyrobené z plastu, ale napriek tomu držia na svojom mieste veľmi pevne. Zadný blatník je dvakrát širší ako samotná pneumatika a jeho úponová časť je pevne pripevnená k jazdnej doske. Predný blatník je pripevnený k mostíku vidlice.
Oba blatníky sú doplnené ďalšími kovovými nosníkmi. Okrem kvality spracovania hodnotím veľmi pozitívne aj účinnosť. Či už som prechádzal cez blato alebo kaluže, moje nohy zostali vždy suché. Ďalším pozitívom je tvarovanie nástupnej plochy, ktorá končí nad blatníkom, takže pomáha chrániť nohy jazdca.
Ďalším dôležitým doplnkom je osvetlenie
Predný reflektor je umiestnený vo výške prednej nápravy, takže osvetľuje bezprostredný priestor pred kolobežkou efektívnejšie, ako keby bol umiestnený vo výške riadidiel. S vyššie umiestneným reflektorom som sa stretol napríklad na mestskej kolobežke City Boss RS500 alebo na terénnejšom modeli Lamax eRacer SC50 a BLUETOUCH BT501.
Okrem bezprostredného okolia osvetľuje predné svetlo aj vozovku do vzdialenosti približne 10 metrov. Svetlo je uhlovo nastaviteľné, takže túto vzdialenosť môžete kedykoľvek upraviť. Zadné svetlo je relatívne malé, ale napriek tomu dobre viditeľné z väčšej vzdialenosti.
Vo výbave, bohužiaľ, nenájdete smerovky. Na druhej strane som sa s týmto príslušenstvom stretol na spomínanom eRacer SC50 alebo na konkurenčných modeloch, ako sú City Boss K600 alebo D1000LH.
Skladovanie kolobežky
Riadidlá sú skladacie, vďaka čomu sú nároky na skladovanie kolobežky o niečo nižšie. Vystačíte si s priestorom približne 1m2 a výškou približne 60 cm. Keďže hmotnosť je 25 kg, prenášanie kolobežky po schodoch je fyzicky náročné. Preto ju odporúčam skladovať v priestore s výťahom alebo na prízemí.
Zložená kolobežka je zaistená plastovým pútkom na riadidlách a kovovým pultom na plošine. Kolobežku teda môžete chytiť za riadidlá a prenášať ju - zámok je dostatočne pevný, aby udržal celú váhu konštrukcie.
Záver – pre koho je elektrická kolobežka Lamax eLander SA50 vhodná?
Elektrickú kolobežku odporúčam hlavne používateľom, ktorí sa pohybujú najmä po meste a cyklotrasách. Na upravenom teréne s bežnými nerovnosťami kolobežka vyniká vďaka väčším kolesám, mäkkému prednému odpruženiu a veľkej nástupnej ploche. Vďaka tomu je ideálna na dochádzanie do práce, do školy alebo na voľnočasové aktivity.
Pohodlné sú aj dlhšie trasy, menším obmedzením je však absencia tempomatu. Pokiaľ ide o terén, kolobežka si poradí s rôznymi nerovnosťami, pokiaľ nemusí čeliť prudkým stúpaniam. V takom prípade je jej 500 W motor s konštrukčnou hmotnosťou 25 kg výrazným limitom. Vzhľadom na vyššiu hmotnosť nie je kolobežka vhodná ani na tzv. last-mile prepravu.
V prípade, že hľadáte kolobežku do terénu a na jazdu do kopca, mali by ste skôr siahnuť po 1000 W modeloch, ako je BLUETOUCH BT1000 alebo City Boss D1000LH. Na druhej strane, ak hľadáte kolobežku na prepravu v kombinácii s verejnou dopravou, odporúčam napríklad spomínanú mestskú kolobežku City Boss RS500.
Recenzia: elektrokolobežka Lamax eLander SA50
-
Jazdné vlastnosti
-
Kvalita spracovania
-
Výbava
-
Pomer cena/výkon
Pohodlná elektrická kolobežka s 12" kolesami, odpružením a výkonom 500 W
Elektrokolobežka Lamax eLander SA50 ma na prvý pohľad oslovila väčšími 12" pneumatikami, luxusným nástupným priestorom a jednoduchým vzhľadom. Výbavu tvorí predné odpruženie, dobre viditeľné osvetlenie a spoľahlivé blatníky. Medzi funkciami nechýbajú rýchlostné režimy ani rekuperácia. V mestskej premávke ponúka kolobežka brilantné jazdné vlastnosti a veľmi pohodlnú jazdu. Vďaka veľkému rozsahu otáčania prednej nápravy je pri svojej hmotnosti 25 kg veľmi obratná.
Klady
- Pohodlná jazda
- Luxusný nástupný priestor
- Vynikajúca manévrovateľnosť
- Jednoduché ovládanie
- Odolná konštrukcia
- Účinné predné svetlo
- Spoľahlivé blatníky
Zápory
- Nepriaznivý pomer výkonu k hmotnosti
- Pohyblivé rukoväte
- Absencia tempomatu
- Absencia bezpečnostných prvkov