Recenzia: elektrokolobežka Lamax eRacer SC50
Elektrokolobežka Lamax eRacer SC50 si ma počas testovania získala svojou svižnou a pohodlnou jazdou, bohatou výbavou a spoľahlivými funkciami. Motor poskytuje solídny výkon 1000 W, batéria ponúka kapacitu 14,5 Ah a na jedno nabitie môžete prejsť až 70 km. Nechýba ani spoľahlivé osvetlenie či účinné blatníky. Jazdu som si užil nielen na upravených cyklotrasách, ale aj na nespevnených lesných cestách. Vďaka odpruženiu je jazda po nerovnom teréne pomerne príjemná aj pri vyšších rýchlostiach.
Často kladené otázky a odpovede
Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 25 km/h. Obmedzovač však môžete deaktivovať, čo mi počas testovania umožnilo dosiahnuť rýchlosť približne 45 km/h.
Jeho deaktivácia je jednoduchá - stačí podržať ľavú brzdovú páku a zároveň päťkrát stlačiť tlačidlo ON/OFF. Potom zaznie zvukový signál a na displeji sa zobrazí kód SP0. Opätovná aktivácia je možná rovnakým spôsobom, ale na displeji sa zobrazí kód SP1.
Kolobežka ponúka tempomat, vďaka ktorému sú dlhšie jazdy pohodlnejšie. K dispozícii je motorová brzda s rekuperačným brzdením, bezpečnostný zámok a štyri rýchlostné režimy.
Kolobežka nie je určená na jazdu v daždi alebo za mokra. Voda by mohla poškodiť elektroniku kolobežky.
Technické parametre svedčia o dobre vybavenom modeli
Z technických parametrov ma na prvý pohľad najviac zaujalo prevádzkové napätie 60 V. V terénnejšie orientovaných kolobežkách som sa stretol najmä so 48 V. Vyššie napätie znamená, že kolobežka dokáže svoj 1000 W motor so 14,5 Ah batériou využiť o niečo efektívnejšie. V praxi sa táto výhoda prejaví najmä pri rozjazdoch do kopca, ktoré sú v prípade Lamax eRacer SC50 svižné a porovnateľné s rovinkou.
Názov parametra | Hodnota |
---|---|
Výkon | 1000 W |
Typ batérie | Li-ion |
Kapacita batérie | 14,54 Ah |
Prevádzkové napätie | 60 V |
Maximálny dojazd | 70 km |
Čas nabíjania | 8-9 hodín |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h (možno odblokovať) |
Maximálny uhol stúpania | Výrobca neuvádza |
Priemer pneumatiky | 10" |
Nosnosť | 120 kg |
Výška jazdca | 130-190 cm |
Rozmery v zloženom stave (V x Š x H) | 126 x 65 x 127 cm |
Hmotnosť | 29 kg |
V prípade, že vás zaujímajú ďalšie informácie o funkciách a parametroch kolobežiek, prečítajte si náš článok o tom, ako vybrať elektrickú kolobežku alebo si pozrite recenzie konkrétnych modelov.
Skladanie a montáž Lamax eRacer SC50
Elektrická kolobežka Lamax eRacer SC50 sa dodáva rozložená vo veľkej krabici. Hoci s hmotnosťou 29 kg nepatrí medzi najťažšie kolobežky v portfóliu Lamax, odporúčam ju radšej zložiť vo dvojici. Montáž je však veľmi jednoduchá - stačí pripevniť predstavec s riadidlami a nastaviť polohu ovládacích prvkov podľa vlastných preferencií.
Elektrické kolobežky s výkonom 1000 W sú v súčasnosti veľmi rozšírené. V tejto kategórii som testoval napríklad BLUETOUTCH BT1000 alebo City Boss D1000LH. Ide väčšinou o modely vhodné do mesta, ale veľké množstvo z nich vás nesklame ani v stredne náročnom teréne. Hmotnosť okolo 30 kg je vzhľadom na ich masívnejšiu konštrukciu, výkonnejší motor a odpruženie bežná.
Ku kvalite vyhotovenia nemám takmer žiadne výhrady
Podobne, ako v prípade kolobežky Lamax eTank SA70, aj ku kvalite spracovania kolobežky eRacer SC50 nemám takmer žiadne pripomienky. Konštrukcia je vyrobená z hliníka, spoje sú pevné a nevŕzgajú a celkovo kolobežka pôsobí odolne a spoľahlivo.
Menšou chybou sú rukoväte, ktoré sú síce ergonomické a veľmi pohodlné, ale nedržia pevne na svojom mieste. Môžu sa preto voľne otáčať, čo môže v niektorých situáciách znamenať horšiu stabilitu. Na konkurenčných modeloch, ako je BLUETOUTCH BT1000 alebo City Boss D1000LH, držia gripy na mieste kovové manžety s inbusovou skrutkou, vďaka čomu sú bezpečnejšie.
Za menšiu slabinu považujem aj háčik, ktorý zabezpečuje konštrukciu pri rozložení. Je totiž vyrobený z plastu. Hoci pôsobí pevne a počas testovania ma nezradil, ocenil by som, keby bol kovový ako pri Lamax eTank SA70.
Na záver tejto kapitoly by som rád spomenul rozmery nástupného priestoru. Kým pri Lamax eTank SA70 a eLander SA50 som bol nadmieru spokojný, pri tejto kolobežke som s ním až taký spokojný nebol. K jej šírke nemám žiadne výhrady, ale jej dĺžka mi veľmi nevyhovovala.
Mám na mysli najmä zadný kryt úchytu odpruženia, ktorý mierne skracuje nástupnú plochu. Počas jazdy som mal buď pätu na kryte, alebo som mal nohu mierne vytočenú a pätu vedľa krytu. Ani jedna z týchto polôh mi nebola stopercentne pohodlná.
Jazdné vlastnosti kolobežky sú veľmi dobré
Jazda na kolobežke Lamax eRacer SC50 sa mi páčila za všetkých podmienok. Na upravenom povrchu a počas dlhších jázd som ocenil tempomat a mäkké odpruženie, ktoré veľmi spoľahlivo tlmilo bežné nerovnosti (konáre, kryty kanalizácie a iné). Pri vyšších rýchlostiach som nestrácal stabilitu vďaka 65 cm širokým riadidlám.
V miernom stúpaní (5-7 %) kolobežka udržiavala nastavenú rýchlosť bez najmenších problémov. V prípade, že som musel spomaliť alebo úplne zastaviť, v priebehu chvíle som opäť dosiahol vyššiu rýchlosť. Akcelerácia bola plynulá a to isté platí aj o brzdení, ktorému môžem dať len dva prívlastky - účinné a ideálne nastavené.
V horšom teréne ma kolobežka nesklamala
Samozrejme, kolobežku som zobral aj do hornatejšieho terénu. V prípade prudkého stúpania (15 % ) kolobežka síce spomalila, ale svah zvládla bez problémov. Lesná cesta plná kameňov rôznych veľkostí, konárov a iných nerovností nerobila odpruženiu žiadny problém. Jazda bola pohodlná aj pri vyšších rýchlostiach.
Jediný povrch, na ktorom sa kolobežke nedarilo, bolo blato. Problémom nebol výkon, ale priľnavosť, ktorá nebola kvôli obuvi dostatočná. Dezén pneumatiky je pomerne plytký a zaradil by som ho medzi hybridy alebo skôr orientované na suchý upravený terén.
Kratšie blatisté kaluže som zvládol vďaka rozbehu a šírke pneumatík. Pri pomalších jazdách sa zadné poháňané koleso začalo pretáčať a kolobežka zostala stáť. Kolobežky ako City Boss D1000LH s dvoma motormi alebo výkonnejší Lamax eTank SA70 si v týchto podmienkach počínali lepšie.
Zadný tlmič kolobežky je nastaviteľný. Otáčaním pružiny alebo matice na závite môžete nastaviť výšku a s ňou aj tuhosť tlmiča. Nastavenie tlmiča som nemenil a s predvolenou tuhosťou som bol pri jazde v lese veľmi spokojný. Mal som pocit, že zadný tlmič je mäkší ako Lamax eTank SA70, a preto je pohodlnejší.
Maximálny rozsah hodnotím pozitívne
Výrobca uvádza, že na jedno nabitie s kolobežkou prejdete 70 km, čo je veľmi solídne číslo. V praxi sa mi podarilo dosiahnuť slušný dojazd 60 km pri jazde po relatívne rovnom, upravenom teréne bez výrazných stúpaní. Vážim 65 kg a kolobežku som testoval pri teplote okolo 25 °C bez silného protivetra. V prípade iných podmienok (napr. vyššej hmotnosti jazdca) môže byť maximálny dojazd kratší.
Nabíjanie 14,5 Ah batérie z 0 na 100 % pomocou priloženého adaptéra trvá približne 7 hodín. Počas noci by ste ju preto mali byť schopní nabiť na maximum.
Ponuka funkcií je bohatá
Vzhľadom na cenu elektrickej kolobežky (1 200 eur v máji 2024) som z hľadiska funkcií neočakával veľa kompromisov. Kolobežka ponúka všetko, na čo som v danej cenovej kategórii zvyknutý.
Kolobežka je kompatibilná s mobilnou aplikáciou
Kolobežka Lamax eRacer SC50 podporuje pripojenie bluetooth, ktoré umožňuje prepojenie s aplikáciou v smartfóne. Ide o aplikáciu King Song, ktorú nájdete na Google Play a App Store, vďaka čomu je kolobežka kompatibilná s telefónmi so systémom Android a iOS.
Aplikácia je pomerne prehľadná, bohatá na informácie a umožňuje meniť systémové nastavenia kolobežky. Na uvítacej obrazovke sú uvedené základné informácie o aktuálnom stave kolobežky vrátane úrovne nabitia, ktoré však počas testovania nekorešpondovali s ukazovateľom na displeji kolobežky. V ďalších častiach aplikácie nájdete informácie, ako je odhadovaný dojazd, teplota riadiacej jednotky alebo rôzne grafy rýchlosti, napätia alebo vybitia batérie.
Aplikáciu môžete použiť aj na odosielanie a zverejňovanie svojich skúseností s kolobežkou - medzi kartami nájdete verejnú nástenku. Na tento účel si však musíte vytvoriť konto. Väčšina príspevkov je aj tak v čínštine, čo bude pre väčšinu používateľov problém.
Keď už hovoríme o jazyku, preklad aplikácie do slovenčiny nie je dokonalý a niektoré nastavenia nie sú správne pomenované. Používateľ si teda musí sám zistiť, aké nastavenia vlastne mení.
Tempomat reguluje výkon motora
Tempomat je aktivovaný z výroby a štandardne sa aktivuje po 5 sekundách udržiavania konštantnej rýchlosti. Tento čas si môžete v aplikácii ľubovoľne upraviť, čo oceňujem.
Princíp fungovania bol pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Väčšina e-kolobežiek Lamax si "pamätá" množstvo výkonu, ktoré potrebuje na udržanie vami zvolenej rýchlosti v daných podmienkach. Ak sa odpor kladený motoru zníži (napr. prekonaním stúpania), kolobežka môže opäť zrýchliť.
V prípade kolobežky Lamax eRacer SC50 je tempomat viazaný na rýchlosť, nie na výkon. Systém kolobežky preto zaznamenáva zvolenú rýchlosť, ale výkon moduluje podľa aktuálnych podmienok. Ak je napríklad počas stúpania aktivovaný tempomat pri rýchlosti 15 km/h, kolobežka bude túto rýchlosť udržiavať na rovinke aj počas klesania. Presne ako v prípade automobilov.
Bezpečnostný zámok s alarmom
Bezpečnostné prvky elektrických kolobežiek nie sú samozrejmosťou. Už som sa stretol s modelmi ako City Boss K600 alebo D1000LH, ktoré nemajú vo výbave žiadny zámok. Preto oceňujem, že Lamax eRacer SC50 má túto funkciu. Ide o zámok ovládača, ktorý môžete aktivovať pomocou spomínanej aplikácie King Song.
Aktivácia alebo deaktivácia zámku je sprevádzaná zvukovým upozornením. Keď je uzamknutá kolobežka zapnutá, na displeji sa zobrazí písmeno "L". Ak sa v tomto stave niekto pokúsi s kolobežkou manipulovať, ozve sa hlasný alarm, ktorý možno deaktivovať len v aplikácii.
Bezpečnostný zámok kolobežky je vhodný najmä na krátkodobé státie. Ak hľadáte kolobežku pre kuriérske služby, môžete zámok použiť pri odovzdávaní objednávok. Na dlhšie státie odporúčam používať klasický zámok na kľúč alebo kód.
Rýchlostné režimy
Systém kolobežky ponúka štyri rýchlostné režimy, ktoré sú v tejto cenovej kategórii celkom bežné. Každý režim ponúka inú predvolenú maximálnu rýchlosť, ktorú nájdete v tabuľke nižšie.
Režim | Limit rýchlosti | Označenie |
---|---|---|
Chôdza | 6 km/h | Pomoc pri tlačení do kopca |
E | 15 km/h | Úsporná jazda |
D | 20 km/h | Sviežejšia jazda |
S | 25 km/h | Rýchla jazda |
V aplikácii môžete nastaviť rýchlostný limit režimov E a D, čo je pozitívne. Ak sa vám napríklad rýchlosť 15 km/h zdá málo úsporná, môžete ju znížiť na 10 km/h atď. Ak deaktivujete obmedzenie rýchlosti kolobežky (predvolene 25 km/h), budete môcť v režime S dosiahnuť ešte vyššiu rýchlosť.
Obmedzenie rýchlosti kolobežky môžete deaktivovať
Ako som spomenul o niekoľko riadkov vyššie, maximálna rýchlosť kolobežky je predvolene obmedzená na 25 km/h. Tento limit môžete deaktivovať podržaním ľavej brzdovej páčky a päťnásobným stlačením tlačidla ON/OFF. Potom zaznie zvukový signál a na displeji sa zobrazí kód SP0. Ak je limit aktivovaný, postup je identický ako pri zobrazení kódu SP1 na displeji.
Po deaktivácii obmedzovača som s kolobežkou dosiahol rýchlosť 48 km/h, ktorú displej zobrazil. GPS rýchlomer v telefóne zaznamenal maximálnu rýchlosť 44 km/h. V prípade ťažšieho jazdca, silného protivetra alebo iného odporu by mohla byť maximálna rýchlosť nižšia.
Motorová brzda a rekuperácia
Zadné koleso kolobežky je vybavené štandardnou kotúčovou brzdou a vpredu nájdete bubnovú brzdu. Trojicu dopĺňa motorová brzda, ktorá podporuje aj rekuperáciu. Účinnosť bŕzd je veľmi dobrá. Pri náhlom brzdení z plnej rýchlosti som zastavil v okamihu a kotúčová brzda nevydávala nepríjemné zvuky.
Vďaka percentuálnemu ukazovateľu nabitia batérie a aktivácii rekuperácie na displeji vidíte, ako efektívne sa batéria počas brzdenia dobíja. V aplikácii môžete upraviť účinnosť rekuperácie alebo funkciu úplne deaktivovať
Pri testovaní bolo dobíjanie celkom zreteľné. Počas strmších zjazdov (okolo 6 %) a udržiavanej rýchlosti 10 km/h sa mi podarilo dosiahnuť úroveň nabitia 3 % pri 80 % rekuperácii, čo ma príjemne prekvapilo.
Výbava zahŕňa blatníky a spoľahlivé osvetlenie
Zatiaľ čo blatníky sú vyrobené z plastu, ich nosníky sú kovové. Vďaka pevnému uchyteniu zostávajú blatníky na svojom mieste ako prinitované. Sú dostatočne široké, aby jazdca ochránili pred blatom, vodou alebo drobnými nečistotami.
Pozitívne hodnotím aj osvetlenie. Pod riadidlami sa nachádza predný LED reflektor, ktorý spoľahlivo osvetľuje cestu na vzdialenosť približne 10 m. Zadné svetlo je dobre viditeľné z diaľky a pri brzdení bliká. To isté platí aj pre prídavné svetlá v zadnej časti nástupného priestoru. Tieto svetlá majú primárnu funkciu smeroviek a ich blikanie je sprevádzané zvukovým signálom.
Na druhej strane, vo výbave nenájdete farebné dekoratívne osvetlenie ani podsvietenie, s ktorým som sa stretol na Lamax eTank SA70 alebo BLUETOUTCH BT1000 a ktoré prispieva k viditeľnosti v tme.
Skladovanie a preprava sú náročnejšie
Elektrická kolobežka Lamax eRacer SA50 sa dodáva so sklopnou riadiacou tyčou. Po jeho odomknutí môžete riadidlá zaistiť vo vodorovnej polohe, čo uľahčuje skladovanie a prepravu kolobežky. Samotné riadidlá kolobežky však nie sú sklopné - toto príslušenstvo ponúka napríklad model City Boss D10000LH. To znamená, že na uskladnenie ste obmedzení šírkou 65 cm, preto si na tento účel vyhraďte priestor s rozlohou aspoň 1 m2.
Ako som už spomenul vyššie, hmotnosť kolobežky je 29 kg, takže jej prenášanie je fyzicky náročné. Vzhľadom na väčšie rozmery a vyššiu hmotnosť kolobežku neodporúčam na tzv. last-mile prepravu ani na uskladnenie na vyšších poschodiach bez výťahu.
Záver – pre koho je vhodná elektrokolobežka Lamax eRacer SC50?
Elektrická kolobežka Lamax eRacer SC50 je ideálnou voľbou pre každého, kto hľadá zlatú strednú cestu medzi výkonom, komfortom a cenou. Cena kolobežky je porovnateľná s konkurenčnými 1000W modelmi, ktoré sú určené do mierneho terénu. Na rozdiel od väčšiny konkurencie však recenzovaná kolobežka ponúka prevádzkové napätie 60 V, vďaka ktorému je svižnejšia a dynamickejšia ako ostatné väčšinou 48 V kolobežky.
Kolobežka Lamax eRacer SC50 je vybavená odpružením s nastaviteľnou výškou a tuhosťou zadnej časti. Tlmiče si krásne poradia s bežnými nerovnosťami na upravenom povrchu. V teréne a na lesných cestách odpruženie nezaváha a poradí si aj s väčšími prekážkami. Veľmi pozitívne hodnotím rozsah funkcií, pretože obsahuje tempomat, rôzne rýchlostné režimy, bezpečnostný zámok, motorovú brzdu a nastaviteľnú rekuperáciu.
Menšou slabinou kolobežky je blato, v ktorom pneumatiky strácajú priľnavosť. Vďaka tomu je kolobežka skôr hybrid a okrem mesta je určená do miernejšieho suchého terénu. Ak hľadáte rovnako výkonnú kolobežku s dvoma motormi a ešte lepším výkonom v teréne, odporúčam City Boss D1000LH. Ak máte záujem o výkonnejšie modely, vyskúšajte Lamax eTank SA70 s výkonom 1600 W.
Recenzia: elektrokolobežka Lamax eRacer SC50
-
Jazdné vlastnosti
-
Kvalita spracovania
-
Výbava
-
Pomer cena/výkon
Pohodlná kolobežka s výkonom 1000 W, spoľahlivým odpružením a solídnym dojazdom
Elektrokolobežka Lamax eRacer SC50 si ma počas testovania získala svojou svižnou a pohodlnou jazdou, bohatou výbavou a spoľahlivými funkciami. Motor poskytuje solídny výkon 1000 W, batéria ponúka kapacitu 14,5 Ah a na jedno nabitie môžete prejsť až 70 km. Nechýba ani spoľahlivé osvetlenie či účinné blatníky. Jazdu som si užil nielen na upravených cyklotrasách, ale aj na nespevnených lesných cestách. Vďaka odpruženiu je jazda po nerovnom teréne pomerne príjemná aj pri vyšších rýchlostiach.
Klady
- Spoľahlivé odpruženie
- Vynikajúci výkon do kopca
- Pohodlná jazda
- Nastaviteľné tlmiče
- Mobilná aplikácia
- Motorová brzda s rekuperačným brzdením
- Blinkre vo výbave
- Tempomat s reguláciou výkonu
Zápory
- Riadidlá bez nastavenia výšky
- Horší preklad aplikácie
- Háčik na zaistenie riadidiel z plastu
- Koncovky riadidiel nie sú sklopné
Dobrý deň chcem sa opýtať,je táto ele.kolobežka(Lamax e Racer sc50) legálna ,môze na cestné komunikácie?Ďakujem.Inak recenzia super,len tak ďalej.