Recenzia: elektrokolobežka City Boss D1000LH
Elektrická kolobežka City Boss D1000LH má výkon 1000 W, ktorý je rozdelený do dvoch motorov - predného a zadného. Vďaka tomu kolobežka ľahko zvládne aj veľmi nerovný, nerovný, mokrý alebo strmý terén. Na rovinkách a upravenom teréne môžete využiť tempomat, ktorý udržiava rýchlosť za vás. Výkonný motor dopĺňa batéria s kapacitou 18 Ah, ktorá vám zabezpečí dojazd až 50 km. Rám kolobežky je vyrobený z hliníka a jeho celkovú kvalitu vyhotovenia hodnotíme veľmi pozitívne. Konštrukcia je skladacia, vďaka čomu môžete kolobežku celkom pohodlne premiestňovať v kufri auta. Vzhľadom na hmotnosť 27,8 kg však kolobežka nie je vhodná na časté prenášanie. Ak bývate napríklad na vyšších poschodiach, bez výťahu sa nezaobídete.
Často kladené otázky a odpovede
Elektrická kolobežka je ideálna na jazdu v horšom teréne, ako je lesná cesta alebo veľmi nekvalitný asfalt. Je vhodná aj na dlhšie trasy, keďže jej dojazd môže dosiahnuť až 50 km.
Áno, elektrická kolobežka je vybavená predným a zadným odpružením na jazdu v teréne. Obe nápravy veľmi spoľahlivo tlmia malé aj veľké nerovnosti.
Počas nášho testovania (65 kg jazdec) sme dosiahli maximálny dojazd 49 km na jedno nabitie. V prípade jazdy v chladnom počasí (okolo 0 °C), pri vyššej hmotnosti jazdca alebo pri aktivovanom prednom motore môže byť maximálny dojazd kratší.
Áno, kolobežka ponúka tri rýchlostné režimy alebo obmedzovače rýchlosti. Režim 1 je obmedzený na 5 km/h, režim 2 na 15 km/h a režim 3 na 25 km/h. Obmedzenie rýchlosti v režime 3 je možné deaktivovať.
V predvolenom nastavení dosahuje elektrická kolobežka maximálnu rýchlosť 25 km/h. Pomocou displeja na kolobežke môžete získať prístup k výrobným nastaveniam, ktoré umožňujú deaktivovať obmedzovač. Po deaktivácii môže kolobežka dosiahnuť rýchlosť približne 45 km/h.
Obmedzovač rýchlosti deaktivujete pomocou výrobných nastavení kolobežky. V nastaveniach musíte vybrať polohu P8 s hodnotou 100. Krátkym podržaním ľubovoľného tlačidla sa rozbliká hodnota 100. Potom je potrebné podržať tlačidlo ON/OFF, kým hodnota neprestane blikať. Ďalšie informácie o aktivácii a deaktivácii limitu nájdete v príslušnej kapitole našej recenzie.
Okrem základných vecí (kolobežka, nabíjačka a používateľská dokumentácia) obsahuje balenie aj praktický multifunkčný kľúč, ktorý sa vám môže hodiť v rôznych situáciách.
Technické parametre svedčia o dobre vybavenej elektrickej kolobežke
Z hľadiska technických parametrov nás najviac zaujal výkon elektrickej kolobežky, ktorý dosahuje 1000 W. Hoci v tejto cenovej kategórii je vyšší výkon v podstate pravidlom, City Boss D1000LH má tento výkon rozložený na obe nápravy, nielen na jednu, ako je to v prípade modelu BLUETOUCH BT1000. Okrem výkonu stojí za zmienku aj slušný maximálny dojazd 50 km alebo maximálna nosnosť až 150 kg.
Názov parametra | Hodnota |
---|---|
Výkon | 1000 W |
Typ batérie | Li-ion |
Kapacita batérie | 18 Ah |
Prevádzkové napätie | 48 V |
Maximálny dojazd | 50 km |
Čas nabíjania | 10-11 hodín |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h |
Maximálny uhol stúpania | 20° |
Priemer pneumatiky | 10" |
Nosnosť | 150 kg |
Výška jazdca | 150-200 cm |
Rozmery v zloženom stave (V x Š x H) | 116 x 56 x 120 cm |
Hmotnosť | 27,8 kg |
Mobilná aplikácia | Nie |
Ak máte záujem dozvedieť sa viac o funkciách a špecifikáciách elektrických kolobežiek, prečítajte si náš článok o tom, ako vybrať elektrickú kolobežku alebo si pozrite naše recenzie konkrétnych modelov.
Montáž kolobežky je rýchla a jednoduchá
Kolobežka nám do redakcie dorazila v rozloženom stave bezpečne zabalená v plaste a v penových výstuhách. Skladanie kolobežky bolo rýchle a intuitívne a pozostávalo v podstate len z troch krokov. Stačilo postaviť riadidlá, upevniť samotné konce riadidiel a nastaviť ich výšku. Ďalšie drobné úpravy, ako napríklad sklon brzdových páčok alebo displej, neboli v našom prípade potrebné.
Celkovo nám zostavenie kolobežky od vybalenia z krabice po prvú jazdu trvalo približne 2 minúty.
Výmena displeja a dostupnosť náhradných dielov
Počas nášho testovania sa displej poškodil a znemožnil nám jeho používanie. Na kolobežke nebolo možné vidieť, aký rýchlostný režim je nastavený, aká je aktuálna rýchlosť a aká je úroveň nabitia batérie.
Kontaktovali sme preto výrobcu, aby nám poradil s opravou alebo výmenou poškodeného dielu. Výrobca nám popísal postup výmeny a my sme usúdili, že to zvládneme sami, preto sme sa dohodli na zaslaní nového displeja. Nasledujúci pracovný deň bol náhradný diel doručený kuriérom na našu adresu. Výmena prebehla presne podľa opisu výrobcu a netrvala nám viac ako päť minút.
Výrobca City Boss ponúka servis nielen pre svoje kolobežky, ale aj pre kolobežky konkurencie, vrátane tých, ktoré sú po záruke. Výrobca ponúka aj náhradné diely, a to nielen na aktuálne predávané kolobežky, ale aj na modely, ktoré sa už prestali predávať.
Kvalita spracovania je na vysokej úrovni
Z hľadiska kvality spracovania nemáme elektrickej kolobežke City Boss D1000LH takmer čo vytknúť. Hliníková konštrukcia pôsobí pevne a odolne, spoje do seba perfektne zapadajú a počas jazdy nič nevŕzga. Gumové rukoväte sú tvarované a perforované, aby poskytovali pevný úchop pri jazde po nerovnom teréne.
Stúpadlá majú drsný povrch, vďaka ktorému je postoj na kolobežke stabilný aj v prípade zablatenej obuvi. Bez ohľadu na to, či sme na kolobežke stáli nohami vedľa seba alebo za sebou, šírka povrchu bola dostatočná a ponúkala aj malú rezervu. Zároveň sa nám vďaka priľnavosti nikdy nestalo, že by sme sa na kolobežke pošmykli.
Jediným prvkom, ktorý na elektrickej kolobežke pôsobí menej prémiovo, sú tlačidlá na aktiváciu predného motora a ekologického režimu, ktoré sa dajú rôzne nakláňať a pôsobia, akoby neboli správne uchytené. Okrem toho jediné, čo vás informuje o aktivácii ich funkcií, je zmena polohy tlačidiel (stlačené/nestlačené). V praxi sa nám viackrát stalo, že sme jazdili po rovinke s aktívnym predným motorom, pretože sme si nevšimli, že tlačidlo zostalo stlačené.
Neúmyselné zapnutie predného motora nezhoršuje komfort jazdy, ale znižuje dojazd elektrickej kolobežky, pretože má vyššiu spotrebu, ako keď je zapnutý len zadný motor.
Rýchloupínače a poistky konštrukcie vyzerajú odolne. Namáhané spoje sú vyrobené z odolnejších materiálov a vydržia aj menej opatrné zaobchádzanie. Oceňujeme, že riadidlá sú vo svojej výške zaistené nielen rýchloupínačom, ale aj čapom s pružinou, čo zvyšuje spoľahlivosť zaistenia.
Kolobežku môžete vziať aj do terénu
Hneď po vybalení elektrickej kolobežky nám bolo jasné, že budeme musieť absolvovať jazdy nielen po kvalitnom rovnom asfalte, ale aj v teréne. Jazda je pohodlná a zrýchlenie na kvalitnom povrchu plynulé. Miestami sme však mali pocit, že plynová rukoväť má pomalú odozvu. Napríklad pri opätovnom zrýchľovaní po ľahkom brzdení trvalo až 2-3 sekundy, kým motor zareagoval na plynovú rukoväť.
Ak sme však deaktivovali obmedzovač maximálnej rýchlosti, reakcia sa výrazne skrátila.
Aj jazda na menej kvalitnom, ale stále spevnenom povrchu bola pohodlná. Kombinácia 10" pneumatík plnených vzduchom a odpruženia si dobre poradila s väčšinou menších nerovností. Aj pri maximálnej rýchlosti 25 km/h bola jazda cez vyvýšené poklopy kanálov alebo veľké trhliny v asfalte pohodlná a bez straty stability. Vibrácie prenášané na ruky jazdca boli prítomné, ale v oveľa menšej miere ako napríklad na modeli City Boss Z500 bez predného odpruženia.
Vpredu je elektrokolobežka vybavená hydraulickými tlmičmi, ktoré sú nielen účinné, ale aj tiché. Vzadu nájdete pružinové odpruženie.
V teréne sme naplno využili predný motor
Lesná cesta, na ktorej sme e-kolobežku testovali, kombinovala mokré blato, lístie a stúpanie do kopca. Pri našom prvom pokuse, keď bol aktívny len zadný motor, sme sa dostali len do polovice najstrmšej časti kopca. Okrem trakcie kolobežke chýbal aj výkon.
Po neúspešnom prvom pokuse sme sa vrátili na miesto štartu a opäť aktivovali predný motor. Jazda bola výrazne odlišná. Vyšší výkon znamenal, že na mokrých pasážach sa obe kolesá šmýkali. V ostrých, členitých pasážach však kombinácia terénnych dezénov, vyššieho výkonu a pohonu oboch kolies znamenala, že sme dokázali rýchlo prekonať všetky prekážky. Od aktivácie predného motora sme nemali problém so stúpaním ani s náročným terénom.
Ak sa nechcete v meste a teréne spoliehať len na elektrický motor, odporúčam vám elektrokolo Engwe L20 SE s piatimi asistenčnými režimami a 7stupňovou prevodovkou.
Brzdy nás podržali v každej situácii
Elektrokolobežka je vybavená mechanickými kotúčovými brzdami na oboch nápravách, ktoré nás v praxi nikdy nesklamali. Mali sme však pocit, že účinnosť predných je o niečo vyššia ako v prípade zadných. V skutočnosti zvyčajne bojujeme práve s opačným nastavením z hľadiska bezpečnosti. Pri brzdení by ste však mali vždy používať obe brzdy. Spočiatku odporúčame, aby ste si najprv dobre osvojili techniku brzdenia na konkrétnej kolobežke, než sa pustíte do náročnejšieho terénu a rýchlej jazdy.
Elektrokolobežka si výborne poradila s ostrými kopcami
Ako sme už spomenuli v podkapitole o teréne, stúpanie na klzkom teréne nie je pre kolobežku žiadny problém. V prípade stúpania na udržiavanom povrchu je situácia logicky ešte lepšia. V prípade prudšieho stúpania (15 %/8°) na cyklotrase si kolobežka udržiava konštantnú rýchlosť 25 km/h so 65 kg jazdcom.
V najstrmšom testovanom stúpaní (23 %/13°) si kolobežka udržala rýchlosť 8 km/h, čo je pôsobivý údaj vzhľadom na zapojenie iba zadného motora. Po aktivácii pohonu oboch kolies sa situácia zmenila. Elektrokolobežka mala väčšiu akceleráciu a na danom stúpaní sme zaznamenali nárast rýchlosti približne o 50 %.
Na aktiváciu predného motora je potrebné stlačiť príslušné tlačidlo, pustiť plyn a opäť začať zrýchľovať. V strmom kopci to môže spôsobiť, že sa kolobežka úplne zastaví a vy sa nebudete môcť odraziť späť do dostatočnej rýchlosti (kolobežka predsa len váži takmer 28 kg). Preto odporúčame aktivovať pohon oboch kolies pred stúpaním resp. pod kopcom.
Funkcie, ktoré kolobežka ponúka
Z hľadiska funkcií má elektrická kolobežka takmer všetko, čo by ste očakávali. Systém ponúka tri rýchlostné režimy (obmedzovače) - režim 1 je obmedzený na 5 km/h a je určený na veľmi pomalú jazdu. Režim 2 ponúka rýchlosť 15 km/h, čo umožňuje rýchlejšiu, ale stále úspornú jazdu. Režim 3 je určený na maximálnu rýchlosť a výrobca ho obmedzil na 25 km/h.
Deaktivácia a aktivácia obmedzovača rýchlosti
Ako bolo uvedené v predchádzajúcom odseku, rýchlosť kolobežky je výrobcom obmedzená na 25 km/h. V prípade potreby však môžete obmedzenie deaktivovať podľa nasledujúcich krokov:
- podržte stlačené obe tlačidlá displeja, aby sa zobrazilo výrobné/servisné nastavenie,
- pomocou tlačidla MODE prepnite do polohy P8 s hodnotou 100,
- podržte obe tlačidlá, kým sa nerozbliká hodnota 100,
- podržte tlačidlo ON/OFF približne 10 sekúnd, kým hodnota neprestane blikať,
- počkajte, kým sa displej sám prepne zo servisného zobrazenia na normálne používanie.
Rovnakým spôsobom môžete opätovne aktivovať obmedzovač rýchlosti.
Kolobežka je vybavená tlačidlom ECO/TURBO, ktoré slúži na aktiváciu a deaktiváciu úsporného režimu. Ak deaktivujete obmedzovač rýchlosti, kolobežka dosiahne v režime ECO maximálnu rýchlosť 25 km/h.
Okrem rýchlostných režimov máte k dispozícii aj tempomat, ktorý je však v predvolenom nastavení deaktivovaný. Môžete ho aktivovať zmenou výrobných nastavení. Tempomat kolobežky funguje na jednoduchom princípe. Ak udržíte konštantnú rýchlosť počas 5 sekúnd, kolobežka zaznamená množstvo výkonu, ktoré bude následne konštantne dodávať.
Tempomat považujeme za veľmi praktickú funkciu, najmä pri dlhších trasách na udržiavanom povrchu.
Výbava nás počas testovania nesklamala
Výbavu elektrickej kolobežky City Boss D1000LH tvorí predovšetkým osvetlenie, ktoré hodnotíme veľmi pozitívne. Predný LED svetlomet je uhlovo nastaviteľný a jasne osvetľuje cestu až do vzdialenosti približne 10 metrov.
Zadné osvetlenie pozostáva z červeného skupinového svetla, ktoré dopĺňajú smerovky po stranách. Samotné zadné svetlo je dobre viditeľné z väčšej vzdialenosti. Podobne výrazné sú aj smerovky, ktorých blikanie je sprevádzané zvukovým signálom. Zadné svetlo je tiež uhlovo nastaviteľné. Nie je však vybavené skrutkou na nastavenie uhla, ale len kovovou nosnou plochou, ktorú treba ohnúť do požadovaného uhla. Spôsob nastavenia je teda menej elegantný a pohodlný ako vpredu.
Ovládanie smeroviek, svetiel a klaksónu je riešené rovnakým ovládačom ako pri elektrickej kolobežke City Boss Z500.
Ďalšou dôležitou súčasťou výbavy sú blatníky, ktoré oceníte najmä v nekvalitnom a mokrom teréne. Predný blatník je vyrobený z plastu, ale svoju úlohu plní dokonale. Napriek jazde cez blato a kaluže chráni nohy jazdca veľmi spoľahlivo. Zadný blatník pôsobí o niečo agresívnejšie a odolnejšie. Kovový blatník má trochu menej tradičný hranatý tvar a je doplnený masívnymi nosníkmi, ktoré ho udržia na mieste aj pri rýchlej jazde cez nerovnosti.
Ak plánujete jazdiť na e-kolobežke na dlhé trasy, ako voliteľné príslušenstvo nájdete sedlo, ktoré vám spríjemní jazdu. Prípadne sa môžete rozhodnúť pre model City Boss Z500, ktorý patrí do kategórie elektrických kolobežiek so sedlom z výroby.
Čo nám chýbalo medzi príslušenstvom
Z hľadiska výbavy nám trochu chýbal zámok, rovnako ako pri City Boss K600. S jeho NFC podobou sme sa stretli napríklad v kolobežke BLUETOUCH BT1000. Elektronický zámok kolesa cez aplikáciu ponúka lacnejší City Boss RS500. So zámkom nastaviteľným priamo na kolobežke sa stretnete u Lamax eTank SA70. V prípade recenzovanej kolobežky odporúčame používať klasický zámok bez ohľadu na dĺžku odstavenia.
V prípade, že by chcel niekto kolobežku ukradnúť, vzhľadom na hmotnosť takmer 28 kg by páchateľ zvolil útek na samotnej kolobežke a nie jej prenášanie. Keďže kolobežku môže zapnúť prakticky ktokoľvek stlačením tlačidla, aspoň zámok/alarm v aplikácii by bol viac než žiaduci.
Ďalším menším nedostatkom je absencia háčika pod riadidlami, ktorý sa na väčšine kolobežiek používa na prenášanie drobnej batožiny.
Skladovanie a prenášanie kolobežky
Ako sme už spomenuli v časti Montáž, konštrukcia kolobežky City Boss D1000LH je skladacia. Po skrátení a zložení riadidiel a uvoľnení koncov riadidiel sa kolobežka prekvapivo ľahko skladuje, takže ju môžete ľahko odložiť napríklad pod stôl v garáži. Napriek tomu ju neodporúčame skladovať na vyšších poschodiach bez prítomnosti výťahu, a to najmä kvôli jej hmotnosti takmer 28 kg.
V prípade, že potrebujete kolobežku odviezť autom, vďaka skladacím mechanizmom nebude jej preprava taká náročná na priestor ako pri modeli BLUETOUCH BT1000, ktorý nemá skladacie riadidlá.
Kolobežku by sme však neodporúčali na kombinovanie prepravy s verejnou dopravou. V rozloženom stave je jej hmotnosť limitujúca, čo z nej robí veľkú prekážku pri prenášaní. Ak necháte kolobežku zloženú, jej väčší rozmer bude jej obmedzením. Ak je preprava verejnou dopravou nevyhnutná, odporúčame vyberať len nízkopodlažné vozidlá s menším počtom cestujúcich.
Poistka riadidiel má dve polohy, v ktorých sa uzamkne (vzpriamené a rozložené riadidlá). Ak riadidlá posuniete nadol, zablokujú sa v polohe rovnobežnej s podvozkom. V tejto polohe je tyč uzamknutá dostatočne pevne, aby udržala celú hmotnosť kolobežky, a je teda určená na prenášanie. Pri prenášaní si teda nebudete musieť zašpiniť ruky podvozkom.
Záver – pre koho je elektrokolobežka City Boss D1000LH vhodná?
Elektrická kolobežka City Boss D1000LH je ideálnou voľbou pre každého, kto hľadá odolný, terénny a ekologický prostriedok na pohyb po rôzne dlhých a náročných trasách. Kolobežka je vybavená motorom vpredu aj vzadu, čo vám umožní zdolávať náročné stúpania alebo blatisté povrchy. Terénny dezén 10" vzduchových pneumatík vám tiež ponúkne dostatok trakcie na väčšine povrchov.
Vďaka odpruženiu na oboch nápravách je jazda na kolobežke pohodlná a s maximálnym dojazdom 50 km by sme ju odporúčali aj kuriérom pohybujúcim sa v centre mesta. Po návrate z práce môžete kolobežku nabíjať cez noc vďaka 11-hodinovému nabíjaniu. Používatelia okrem vysokého výkonu a terénnych vlastností ocenia aj účinné blatníky a spoľahlivé osvetlenie. Plocha na státie je rozsiahla a doplnená páskou s drsnou priľnavosťou, vďaka čomu je stabilná aj v prípade, že sa vám zašpiní obuv.
Konštrukcii kolobežky dominuje hliník, napriek tomu jej hmotnosť dosahuje takmer 28 kg. Kolobežka tak nie je vhodná na časté prenášanie. Na druhej strane sú riadidlá kolobežky skladacie, čo výrazne zlepšuje skladovanie kolobežky. Drobnou slabinou City Boss D1000LH je absencia akéhokoľvek zámku alebo prvku proti krádeži, ktorý je praktickým doplnkom pre krátkodobé státie u konkurenčných modelov. Zároveň, vzhľadom na vysokú hmotnosť, nie je kolobežka vhodná na tzv. last-mile dochádzanie.
Recenzia: elektrokolobežka City Boss D1000LH
-
Jazdné vlastnosti
-
Kvalita spracovania
-
Výbava
-
Pomer cena/výkon
Odpružený elektrokolobežka vhodný do mesta aj do terénu
Elektrická kolobežka City Boss D1000LH má výkon 1000 W, ktorý je rozdelený do dvoch motorov - predného a zadného. Vďaka tomu kolobežka ľahko zvládne aj veľmi nerovný, nerovný, mokrý alebo strmý terén. Na rovinkách a upravenom teréne môžete využiť tempomat, ktorý udržiava rýchlosť za vás. Výkonný motor dopĺňa batéria s kapacitou 18 Ah, ktorá vám zabezpečí dojazd až 50 km. Rám kolobežky je vyrobený z hliníka a jeho celkovú kvalitu vyhotovenia hodnotíme veľmi pozitívne. Konštrukcia je skladacia, vďaka čomu môžete kolobežku celkom pohodlne premiestňovať v kufri auta. Vzhľadom na hmotnosť 27,8 kg však kolobežka nie je vhodná na časté prenášanie. Ak bývate napríklad na vyšších poschodiach, bez výťahu sa nezaobídete.
Klady
- Vyšší výkon
- Možnosť pohonu dvoch kolies
- Vysoká kvalita spracovania
- Účinné odpruženie
- Dezén terénnych pneumatík
- Skladacia konštrukcia
- Veľká plocha pre chodidlá
- Výškovo nastaviteľné riadidlá
Zápory
- Dlhšia odozva plynu v továrenských nastaveniach
- Vysoká hmotnosť
- Žiadna podpora aplikácie City Boss
- Žiadne funkcie proti krádeži