Recenzia: elektrokolobežka BLUETOUCH BT501
Elektrické kolobežky BLUETOUCH sa spájajú predovšetkým s vysokou kvalitou spracovania a spoľahlivosťou. Preto som mal od kolobežky BT501 pomerne vysoké očakávania. Odpružené nápravy, robustná konštrukcia a značková batéria LG mi našepkávali, že ani tentoraz nebudem sklamaný. Pre koho je kolobežka BLUETOUCH BT501 ideálnou voľbou a má vôbec nejaké slabiny?
Často kladené otázky a odpovede
Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 25 km/h.
Áno, po zapnutí stlačte brzdu a päťkrát po sebe stlačte tlačidlo napájania. Ak sa na displeji zobrazí kód Sp0, obmedzenie je deaktivované. V prípade odblokovania som s kolobežkou dosiahol maximálnu rýchlosť 38 km/h.
Kolobežku BLUETOUCH BT501 odporúčam len do miernejšieho terénu so štrkom, malými kameňmi, koreňmi, vetvičkami a bez prudkých sklonov. Dôvodom je výkon 500 W a relatívne hladké hybridné stúpadlo, ktoré sú v teréne najväčším obmedzením.
Technické parametre sú primerané cene
Zo špecifikácií najviac oceňujem maximálny dojazd a kapacitu batérie. Na väčšine dnešných elektrických kolobežiek sa stretnete s priemerom kolies 10", a to nielen do mesta, ale aj do terénu. Výkon 500 W je dostatočný na bežné používanie na upravených cestách, ale v teréne vás už môže obmedzovať. Posledným parametrom, ktorý stojí za zmienku, je hmotnosť 28,2 kg, ktorá hovorí o odolnosti a robustnosti kolobežky.
Parameter | Hodnoty |
---|---|
Výkon | 500 W |
Typ batérie | Li-ion LG |
Kapacita batérie | 21 Ah |
Prevádzkové napätie | Výrobca nešpecifikuje |
Maximálny dojazd | 50-60 km |
Čas nabíjania | 10 hodín |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h (možno odblokovať) |
Maximálny uhol stúpania | 15 % |
Priemer pneumatiky | 10" |
Hmotnosť | 28,2 kg |
Ak máte záujem o ďalšie informácie o parametroch a vlastnostiach kolobežiek, prečítajte si náš článok o tom, ako si vybrať elektrickú kolobežku alebo si pozrite recenzie konkrétnych modelov.
Inštalácia kolobežky BLUETOUCH BT501 je rýchla a pomerne jednoduchá
Kolobežka sa dodáva v pomerne veľkej krabici. Samotná kolobežka váži 28,2 kg, takže manipuláciu a skladanie je ideálne vykonávať vo dvojici. Montáž hodnotím ako intuitívnu a zvládnete ju aj bez návodu. Stačí nasadiť displej, umiestniť riadidlá na tyč a upevniť ich šiestimi priloženými skrutkami s imbusovým kľúčom, ktoré sú súčasťou balenia.
Na testovanom výrobku boli otvory úplne zarovno, takže som jednu skrutku vynechal, pretože bola príliš tvrdá a nechcel som ohnúť dodaný kľúč. Po zostavení stačí nastaviť sklon brzdovej páky podľa vašich preferencií a elektrická kolobežka je pripravená na jazdu. Na rozdiel od terénnejších kolobežiek, ako je napríklad Lamax eTank SA70 alebo City Boss D1000LH, nemôžete nastaviť výšku riadidiel.
Kvalitu spracovania hodnotím kladne
Už pri skladaní som si všimol, že výrobca si dal na kvalite záležať. Konštrukcia kolobežky je vyrobená z hliníka a všetky namáhané spoje sú z odolnejších kovov. Nie sú tu žiadne pružné spoje a celkovo kolobežka pôsobí spoľahlivo. Menšou slabinou sú rukoväte, ktoré nedržia pevne na mieste a dajú sa voľne otáčať. To môže spôsobiť nestabilitu v nerovnom teréne alebo pri rýchlej jazde.
S podobnou slabinou som sa stretol aj pri modeli Lamax eRacer SC50 s podobnou konštrukciou. Opäť teda odporúčam výrobcovi vybaviť kolobežku gripmi s kovovými manžetami, ktoré sú vhodnou voľbou nielen pre jazdu v teréne.
Počas jazdy som tiež zistil, že kĺb v oblasti zadnej nápravy pravdepodobne nebol dostatočne dotiahnutý. Jazdu cez nerovnosti totiž sprevádzalo cvakanie prichádzajúce zozadu. Žiaľ, napriek tomu, že som dotiahol všetky viditeľné skrutky, tento problém sa nevyriešil.
Napriek týmto nedostatkom som však bol príjemne prekvapený kvalitou spracovania. Kolobežkou som viackrát narazil o zábradlie alebo obrubník, čo na jej laku nezanechalo žiadne stopy. Nástupná plocha je krásne široká a vhodná na státie nohami vedľa seba. Osobne mi trochu prekážal zadný kryt pružiny, ktorý v rozloženom stave funguje ako držiak na riadidlá. Jazdec by na ňom mal mať pätu a zvyšok nohy na nástupnej ploche. Takýto postoj mi nebol pohodlný a kryt mi trochu prekážal.
Pôžitok z jazdy je veľmi dobrý
Pohodlie počas jazdy zabezpečuje najmä predné a zadné odpruženie. Vpredu nájdete klasickú odpruženú vidlicu s nastaviteľnými piestami, vzadu pružinu tiež s možnosťou nastavenia. Menším a pre mňa nie úplne príjemným prekvapením bol výber pneumatík. 10” ráfiky sú osadené plnými gumami (nie plnenými vzduchom ako Lamax eRacer SC50). Do terénu som preto vyrážal s vedomím, že jazdný zážitok nemusí byť na oboch kolobežkách rovnaký.
Jazda v teréne je pomerne dynamická, ale nie dychberúca
Pri jazde v náročnom teréne je relatívne mäkké odpruženie neoceniteľné. Nemá problém tlmiť menšie prekážky ako korene, vetvičky, kamene alebo malé výmole na lesnej ceste. Pri rýchlej jazde som ocenil aj veľkú nástupnú plochu s gumovým povrchom, na ktorej sa väčšinou pohodlne stojí. Občas som si síce niečo odrel o kryt pružín, ale v týchto podmienkach mi to vôbec neprekážalo. Prejazd cez väčšie kamene alebo diery veľké takmer ako kolesá kolobežky však už taký pohodlný nebol.
Keďže som kolobežku testoval na jeseň, nevyhol som sa ani spadanému lístiu v lese, ktoré dobre drží vlhkosť. Pri prudšom brzdení som často strácal trakciu na zadnom kolese. S týmto problémom som sa napríklad pri kolobežke Lamax eRacer SC50 nestretol, keďže ide o kolobežku s kotúčovými brzdami a samostatnou páčkou pre každú z nich.
Kolobežka BT501 má bubnovú brzdu vpredu a motorovú brzdu vzadu, pričom obe sa ovládajú jednou páčkou. Hoci intenzitu brzdenia môžete nastaviť v aplikácii, v teréne nemôžete brzdnú silu dávkovať tak presne a voľne ako v prípade kolobežky Lamax eRacer SC50.
Mokré lístie mi dávalo zabrať aj pri rozjazde a jazde do kopca. Dôvod spočíva najmä v pneumatike, ktorá je niečo medzi hybridným a cestným dezénom. Drážky sú pomerne plytké a chýba im bočné vedenie.
Preto som musel kolobežku väčšinu času tlačiť do kopca na mokrom lístí, pretože strácala priľnavosť aj pri dôslednej jazde. Keď už hovoríme o stúpaniach, za sucha sa kolobežke podarilo prekonať maximálny sklon 15 %, čo bolo vzhľadom na výkon 500 W príjemným prekvapením.
Napriek drobným nedostatkom súvisiacim s brzdnou dávkou a dezénom som bol s kolobežkou v miernom teréne spokojný. V ostrejších stúpaniach síce stráca rýchlosť, ale vždy ma dostala na akýkoľvek kopec so suchou cestou, čo by bola nemalá výzva aj na ľahkom prevodovom bicykla.
Na dlhých jazdách oceníte tempomat
Jazda na upravenom povrchu je, samozrejme, pohodlná. Napriek plným pneumatikám si odpruženie pekne poradí s menšími nerovnosťami ako kamienky, vetvičky alebo dlažobné kocky. Ani jazda na nekvalitnom asfalte nebola pre kolobežku problémom. Stabilitu som nestratil ani pri rýchlom zjazde z obrubníka.
Dlhšie trasy som si mohol spríjemniť tempomatom, ktorý sa automaticky spustí, keď udržím určitú rýchlosť po určitý čas nastavený v aplikácii. Kolobežka si túto rýchlosť "zapamätá" a potom dávkuje výkon na jej udržanie. Ak sa tempomat aktivuje počas stúpania napríklad rýchlosťou 10 km/h a vy vyleziete na vrchol kopca, kolobežka už nebude zrýchľovať, čo oceňujem.
V prípade stúpania na cyklotrase kolobežka rýchlosť výrazne nestratila. V najstrmšom úseku so sklonom okolo 10 % ma bez problémov vyviezla na vrchol rýchlosťou okolo 10 km/h.
Reálny dojazd je slušný
Maximálny dojazd je výrobcom stanovený na 50 až 60 km. V praxi to závisí od viacerých faktorov - hmotnosti jazdca, okolitej teploty, rýchlosti jazdy, stúpania, klesania alebo rozjazdov.
Ja som sa s kolobežkou nijako neobmedzoval. Jazdil som v rôznom teréne na upravených aj neupravených cestách, teplota okolia bola medzi 5 - 10˚C a používal som výlučne režim Sport. V týchto podmienkach som dosiahol dojazd približne 40 km. V prípade úspornejšej jazdy a len rovinatého upraveného terénu by som dosiahol aj hodnoty udávané výrobcom.
Na výbavu sa môžete spoľahnúť
Vo výbave nájdete klasické príslušenstvo, ktorého kvalite nemám čo vytknúť. V nasledujúcich riadkoch ho stručne popíšem.
Pevné blatníky
Základom výbavy sú plastové blatníky, ktoré držia na svojom mieste pomocou kovových nosníkov. Blatníky majú ideálnu veľkosť, aby ochránili moje nohy pred vodou a nečistotami nielen na cyklotrase, ale aj v horšom teréne.
Bohaté osvetlenie na nočnú jazdu
Výrobca nezabudol ani na osvetlenie, s ktorým sa v noci len tak ľahko nestratíte. Predný svetlomet je umiestnený vo výške riadidiel a je uhlovo nastaviteľný. Zatiaľ čo svetlo svieti spoľahlivo na vzdialenosť 15 metrov, bezprostredný priestor pred skútrom je osvetlený slabo. Zadné svetlo na zadnom blatníku je viditeľné z diaľky a pri brzdení bliká.
K dispozícii je aj podsvietenie pod nástupnou plochou. Keď je podsvietenie zapnuté, svieti podľa nastavenia režimu svetla alebo blesku aplikácie a pri brzdení svieti červeno. Ak sú ostatné svetlá vypnuté, podsvietenie pri brzdení bliká na červeno. Takéto bohaté možnosti osvetlenia sú prínosom hlavne pre bezpečnosť v noci. Vďaka nemu je kolobežka viditeľná z veľkej vzdialenosti.
Zámok na krátkodobé státie
Kolobežka sa síce nedodáva so žiadnym fyzickým zámkom, ale jej riadiacu jednotku môžete uzamknúť aspoň pomocou aplikácie v telefóne. Po uzamknutí sa na displeji zobrazí písmeno L a akýkoľvek pokus o naštartovanie bude mať za následok hlasný alarm. Plynová rukoväť sa, samozrejme, neaktivuje.
Zámok však odporúčam používať len na krátkodobé parkovanie na vyzdvihnutie balíka alebo na odovzdanie balíka. Na dlhšie parkovanie by ste mali zvoliť klasický zámok na kľúč alebo kód.
Štyri rýchlostné režimy
Rýchlostné režimy sú pri elektrických kolobežkách takmer samozrejmosťou. Model BT501 ponúka celkovo štyri: Walk (chôdza), Eco (ekologický), Drive (jazda) a Sport (šport). Ak ich chcete zmeniť, musíte dvakrát stlačiť tlačidlo ON/OFF na rukoväti plynu. Zatiaľ čo maximálna rýchlosť väčšiny režimov kolobežiek je pevne stanovená, v aplikácii BT501 ju môžete upraviť. Zatiaľ čo režim Walk (Chôdza) bude vždy obmedzený na 6 km/h, pri ostatných máte voľnú ruku.
Po odomknutí kolobežky zostane maximálny nastaviteľný limit pre režimy Eco a Drive na hodnote 25 km/h. Režim Sport však budete môcť nastaviť až na 60 km/h. Túto rýchlosť však kolobežka nedosiahne ani bez záťaže, takže s tým nepočítajte. Mne sa podarilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 38 km/h.
Uskladnenie a preprava kolobežky
Kolobežka BLUETOUCH BT501 váži približne 28 kg. Napriek svojej skladacej konštrukcii tak nie je ideálna na bežné prenášanie, prepravu v prostriedkoch hromadnej dopravy a prepravu na tzv. Last Mile. Skladanie a rozkladanie však zostáva výhodou z hľadiska skladovania. Odporúčam však kolobežku parkovať najmä na prízemí alebo v priestoroch s výťahom, pretože jej prenášanie po schodoch môže byť kvôli hmotnosti veľmi náročné.
Aplikácia BT501 s celým rozsahom nastavení
Kompatibilnú aplikáciu BT501 nájdete na Google Play a App Store, takže kolobežku môžete spárovať so systémom Android aj iPhone. Pripojenie kolobežky k smartfónu je indikované modrým symbolom na displeji. Mal som možnosť používať už niekoľko aplikácií na ovládanie elektrických kolobežiek a musím priznať, že BT501 vo mne zanechala jeden z najlepších dojmov.
V aplikácii máte k dispozícii všetky nastavenia a funkcie kolobežky. Na karte Domov môžete kolobežku uzamknúť, vypnúť alebo zapnúť jej osvetlenie. Môžete tiež zmeniť režimy rýchlosti, ako aj maximálnu povolenú rýchlosť (20 - 25 km/h). Môžete tiež nastaviť limit režimu, intenzitu plynu a brzdenia, rýchlosť na spustenie tempomatu, farby a režim osvetlenia alebo nastaviť heslo na pripojenie ku kolobežke.
Záver – pre koho je kolobežka BLUETOUCH BT501 vhodná?
Kolobežka BLUETOUCH BT501 ponúka skvelý pomer ceny a výkonu vďaka 500W motoru, mäkkému odpruženiu a veľkému komfortu pri nástupe, ktorý ponúka máloktorá mestská kolobežka. Skvele si poradí s cyklotrasami, aj keď narazíte na tie v horšom stave. Menšie nerovnosti vás určite neoberú o pohodlie, a to aj napriek plným 10" pneumatikám.
BT501 sa nestratí ani v stredne náročnom teréne. Rýchla jazda po rovnej lesnej ceste je dynamická, pohodlná a stabilná. Ostrejšie stúpania alebo mokrý terén sú už výzvou, ktorú kolobežka zvyčajne nedokáže prekonať. Problémom je výkon, vďaka ktorému sa hodí skôr do mesta, a dezén pneumatík s plytkými drážkami a menšou priľnavosťou.
Výbavu musím hodnotiť len pozitívne. Spoľahlivé a pevné blatníky, bohaté osvetlenie a zámok BT501 prispievajú k celkovému komfortu používania. Túto kolobežku odporúčam každému, kto hľadá dopravný prostriedok do mesta, do školy alebo do práce a na rekreačnú jazdu po rovinatej krajine. Komfort, dobrý dojazd, bohaté osvetlenie a kvalitnú batériu by mohli využiť aj kuriéri.
Recenzia: elektrokolobežka BLUETOUCH BT501
-
Jazdné vlastnosti
-
Kvalita spracovania
-
Výbava
-
Pomer cena/výkon
Spoľahlivá a pohodlná elektrokolobežka do mesta a mierneho terénu
Elektrické kolobežky BLUETOUCH sa spájajú predovšetkým s vysokou kvalitou spracovania a spoľahlivosťou. Preto som mal od kolobežky BT501 pomerne vysoké očakávania. Odpružené nápravy, robustná konštrukcia a značková batéria LG mi našepkávali, že ani tentoraz nebudem sklamaný. Pre koho je kolobežka BLUETOUCH BT501 ideálnou voľbou a má vôbec nejaké slabiny?
Klady
- Dobrá kvalita spracovania
- Pohodlná jazda
- Dlhý dojazd
- Batéria značky LG
- Aplikácia na nastavenie kolobežky
- Bohaté osvetlenie
- Zámok s alarmom
Zápory
- Nepríjemný zvuk zo zadnej nápravy
- Chýbajúce kotúčové brzdy
- Horšia priľnavosť pneumatík