Recenzia: elektrokolobežka so sedadlom City Boss Z500
Elektrokolobežka City Boss Z500 je ideálnym spoločníkom pre starších používateľov, seniorov, ľudí so zníženou pohyblivosťou alebo pre všetkých, ktorí počas jazdy radi sedia. Kolobežka je vybavená výškovo nastaviteľným sedadlom, ktoré je odpružené a veľmi pohodlné aj pri jazde na nerovnom teréne. Kolobežka sa dodáva s kovovými blatníkmi, úložným boxom so zámkom a stojanom. Z hľadiska bezpečnosti má elektrická kolobežka čo ponúknuť. Vpredu a vzadu nájdete LED osvetlenie, ktoré je doplnené smerovkami v zadnej časti. Na osiach sú osadené väčšie 12" kolesá s kotúčovými brzdami s primeranou účinnosťou. Celkovo kolobežka ponúka kvalitné spracovanie a vo svojej cenovej kategórii je pomerne dobre vybavená. V podstate ide o moderný skúter alebo elektrickú "babetu", ktorá vás bude voziť ticho, ekologicky a bezpečne.
Často kladené otázky a odpovede
Elektrická kolobežka City Bos Z500 je vybavená sedadlom a je určená predovšetkým pre seniorov a osoby s obmedzenou pohyblivosťou.
Počas nášho testovania sme zaznamenali dojazd približne 30 km na jedno nabitie v premenlivom teréne. Test však prebiehal pri mínusových teplotách, takže v teplejšom počasí by sme nemali problém dosiahnuť výrobcom udávaný maximálny dojazd 35 km.
Kolobežka je vybavená väčšími 12" pneumatikami plnenými vzduchom a mäkkým sedlom. Kolobežka zvláda bežné nerovnosti pomerne dobre. V kamenistom a horskom teréne nám chýbalo odpruženie prednej nápravy, pretože jazda týmto typom terénu bola pre naše ruky dosť nepohodlná. Na druhej strane, účinná hydraulická vidlica by zbytočne zvýšila obstarávaciu cenu, predražila servisné náklady a zvýšila už aj tak značnú hmotnosť elektrokolobežky.
Kolobežka je vybavená predným a zadným svetlom, brzdovým svetlom a smerovkami. K výbave patrí aj klaksón, sedlo a uzamykateľný batožinový box.
Obsah balenia
Elektrická kolobežka nám do redakcie prišla bezpečne zabalená v penových výstuhách a fólii. Oceňujeme, že výrobca nezvolil polystyrén, ktorý sa po rozbalení láme a drobí. Na druhej strane je balenie pomerne ťažké a tiež objemné, keďže kolobežka je v ňom rozložená len čiastočne. Manipulácia s obalom a následné skladanie kolobežky je tak pre dve osoby jednoduchšie a pohodlnejšie.
Okrem samotnej kolobežky balenie obsahuje aj praktický multifunkčný kľúč, ktorý využijete nielen pri montáži kolobežky, ale aj pri iných drobných opravách. Balenie obsahuje aj nabíjačku, návod na použitie a dve sady kľúčov - jednu sadu na štartér a druhú na batožinový box.
Technické parametre
Z hľadiska technických parametrov by sme elektrickú kolobežku označili za dobre vybavenú. Maximálny dojazd 35 km je ideálny na pravidelné jazdy do práce, do obchodu alebo na návštevy. S nosnosťou 130 kg je kolobežka vhodná pre väčšinu typov postáv a maximálna rýchlosť obmedzená na 25 km/h znamená väčšiu bezpečnosť pre jazdca, ale aj jeho okolie. S výkonom 500 W dnes nájdete väčšinu elektrických kolobežiek v tejto cenovej kategórii.
Názov parametra | Hodnota |
---|---|
Výkon | 500 W |
Typ batérie | Li-ion |
Kapacita batérie | 13 Ah |
Prevádzkové napätie | 48 V |
Maximálny dojazd | 35 km |
Čas nabíjania | 7 hodín |
Maximálna rýchlosť | 25 km/h |
Maximálny uhol stúpania | 9,5°/17 % |
Priemer pneumatík | 12" |
Nosnosť | 130 kg |
Výška jazdca | 150-190 cm |
Rozmery (v poskladanom stave) | 107 x 128 x 57 cm |
Hmotnosť | 21 kg |
Mobilná aplikácia | Nie |
Ak máte záujem dozvedieť sa viac o elektrických kolobežkách, ich špecifikáciách a funkciách, prečítajte si náš článok o tom, ako vybrať elektrickú kolobežku alebo si pozrite niektoré z našich recenzií.
Montáž elektrickej kolobežky
Pri niektorých konkurenčných e-kolobežkách, ako je napríklad BLUETOUCH BT1000, sme po vybalení museli dotiahnuť viacero skrutiek, nastaviť páčky a namontovať predné svetlo. V prípade City Boss Z500 bola situácia výrazne odlišná. Po vybalení sme museli len upevniť riadidlá, umiestniť samotné riadidlá a namontovať sedadlo - tieto kroky sme dokonca zvládli bez použitia priloženého multifunkčného kľúča. Jediné skrutky, ktoré nás čakali, boli vzadu pri montáži malého batožinového kufra.
Celkovo nám montáž od vybalenia po prvú jazdu trvala približne 5 minút.
Konštrukcia je čiastočne skladacia
Rám kolobežky je vyrobený z hliníka, čo prináša hmotnosť kolobežky 21 kg. City Boss Z500 teda nepatrí k najľahším modelom na trhu, ale aj tak sa s ňou celkom pohodlne manipuluje. Z hľadiska skladovania oceníte možnosť sklopiť riadidlá, čím sa skráti ich výška. Pri skladaní však musíte riadidlá otočiť, inak sa vám ich nepodarí zložiť nad sedlo.
Sedlo elektrickej kolobežky je výškovo nastaviteľné, vďaka čomu je vhodná pre osoby s výškou 150 až 190 cm.
Spoločnosť City Boss ponúka aj širokú škálu príslušenstva. Vďaka voliteľnému sedlu môžete jazdiť pohodlne v sede aj na terénnejšej kolobežke City Boss D1000LH.
S kolobežkou v ruke sa vám bude ťažko stúpať do schodov
Z hľadiska dizajnu nemáme kolobežke čo vytknúť. Vzhľadom na jej vyššiu hmotnosť a obmedzené možnosti skladania ju však odporúčame skladovať na prízemí alebo v priestoroch s výťahom. Nosenie kolobežky po schodoch je fyzicky pomerne náročné.
Ovládanie a obsluha elektrickej kolobežky je intuitívna
Z hľadiska ovládania nás elektrická kolobežka City Boss Z500 veľmi príjemne prekvapila. Na jej spustenie a používanie nepotrebujete žiadne aplikácie ani spárovanie so smartfónom. Jediné, čo potrebujete, je priložený kľúč, bez ktorého kolobežku nemožno naštartovať. Po otočení kľúča sa rozsvieti displej a zapne sa osvetlenie kolobežky.
O dávkovanie výkonu sa stará pravá rukoväť, ktorá je otočná ako v prípade klasickej benzínovej babety. Otočením plynovej rukoväte smerom k jazdcovi sa elektrokolobežka rozbehne. Nie je potrebné, aby sa jazdec akokoľvek odrážal. Rozsah pohybu riadidiel je dostatočný aj pri ostrých zákrutách a ich pohyb je plynulý bez zasekávania a s ideálnym odporom.
Výkon v teréne a na cestách
Elektrickú kolobežku City Boss Z500 sme testovali na spevnenom mestskom povrchu aj na nerovnej lesnej ceste. Hoci jej nápravy nie sú vybavené odpružením, kolobežka si s nerovným terénom poradí celkom dobre. Je to vďaka 12" pneumatikám plneným vzduchom a mäkkému sedadlu.
Jazda po bežných nerovnostiach, ako sú konáre, štrk alebo rozbitý asfalt, je pohodlná aj pri vyšších rýchlostiach bez výraznejšej straty stability alebo potreby brzdenia. V konečnom dôsledku by sme však kolobežku neodporúčali do náročnejšieho terénu a za jej ideálne prostredie považujeme mestské povrchy. Je to spôsobené najmä riadidlami, do ktorých sa v pomerne veľkej miere prenášajú nerovnosti a vibrácie.
Jazda do kopca
Pri jazde do kopca sme sa zamerali na maximálny sklon, ktorý kolobežka dokáže prekonať so záťažou (65 kg jazdec). Výrobca uvádza, že sklon môže dosiahnuť až 9,5°. V praxi sme pri konštantnej rýchlosti 4 km/h prekonali maximálne 11° sklon, ale bolo potrebné, aby sa jazdec výrazne naklonil. V prípade sedenia kolobežke chýbal výkon a po chvíli sa úplne zastavila.
sklon 11° je však pomerne strmý kopec, ktorý môže byť pre niektorých ľudí náročný aj pri normálnej chôdzi. Výrobcom udávaný sklon 9,5° je teda solídna hodnota, pri ktorej má kolobežka ešte rezervu. To znamená, že by mala byť schopná zvládnuť tento sklon aj pri jazdcoch s vyššou hmotnosťou. Pri miernejšom sklone sme dokázali na kolobežke jazdiť aj po zastavení, bez potreby odrážania alebo nakláňania sa.
Podarilo sa nám potvrdiť výrobcom udávané maximálne stúpanie. V tomto smere má kolobežka oproti konkurencii výhodu, ktorou je prevádzkové napätie 48 V. Vo väčšine elektrických kolobežiek s 500W motorom sa totiž stretnete s napätím 36 V, čo môže spôsobiť výrazný pokles výkonu pri jazde do kopca. Za dobré jazdné vlastnosti v týchto podmienkach vďačí City Boss Z500 okrem iného aj vyššiemu prevádzkovému napätiu.
Oceňujeme realistický dojazd
Výrobca uvádza, že 13Ah akumulátor elektrickej kolobežky ponúka maximálny dojazd 35 km. Počas testovania sa nám podarilo na jedno nabitie prejsť vzdialenosť 30 km. Kolobežku sme používali na cyklotrasách, ktoré kombinovali rôzne náročné stúpania a klesania.
Jazdy však prebiehali pri teplotách od 0 do -4 °C. Výrobca v tejto súvislosti upozorňuje, že pri teplotách pod nulou môže dojazd kolobežky klesnúť až o 30 %. To naznačuje, že ak by sa kolobežka testovala v teplejšom počasí a v menej kopcovitom teréne, dojazd by mohol presiahnuť hodnotu udávanú výrobcom.
Brzdenie je účinné a bezpečné
Kolobežka City Boss Z500 je vybavená kotúčovými brzdami na oboch nápravách, s ktorými sme v praxi nemali najmenší problém. Tradične je poloha brzdových páčok opačná ako u kolies, a to hlavne preto, aby ste nemuseli jednou rukou ovládať plyn a zadnú brzdu zároveň. Obe brzdy sú čisto mechanické a neponúkajú rekuperáciu, s akou sa stretnete vo väčšine drahších elektrických kolobežiek.
Nedostatok rekuperácie výrobcovi nevyčítame. V praxi používatelia brzdia na kolobežkách pomerne krátky čas, ktorý zvyčajne nestačí na dobitie batérie. Zároveň nesprávne navrhnutý rekuperačný softvér môže skrátiť životnosť batérie.
Hoci elektrická kolobežka nemá elektronickú/motorovú brzdu, brzdenie je spojené s motorom. V prípade, že na kolobežke zrýchľujete, potrebujete náhle zabrzdiť a stlačíte niektorú z brzdových páčok, plyn sa deaktivuje a motor prestane kolobežku poháňať. Toto riešenie veľmi oceňujeme, pretože v praxi môže pomôcť zabrániť havárii.
Čo však na brzdách hodnotíme jednoznačne pozitívne, je ich nastavenie, s ktorým sme boli od vybalenia viac ako spokojní. Brzdná sila je rovnomerná, a to aj pri prudkom brzdení. So šmýkaním zadných bŕzd sme sa stretli hlavne na mokrej vozovke pri teplotách okolo 0 °C. Predná brzda je z bezpečnostných dôvodov o niečo slabšia. Ani pri rýchlosti 15 km/h brzdenie prednou brzdou neohrozilo bezpečnosť jazdca. So šmykom predného kolesa sme sa stretli len pri prudšom brzdení na mokrom a mierne zmrznutom lístí.
Ponúka City Boss Z500 rýchlostné režimy?
Elektrokolobežka sa dodáva s tromi rýchlostnými stupňami. Nejde však o režimy obmedzené na konkrétnu rýchlosť, ako je to napríklad pri modeli BLUETOUCH BT1000. Prevodové stupne vás skôr len informujú o tom, do akej miery motor využíva svoj potenciál. Čím vyššia je rýchlosť kolobežky, tým vyšší prevodový stupeň sa zobrazí na displeji - 1. prevodový stupeň do 10 km/h, 2. prevodový stupeň do 20 km/h, 3. prevodový stupeň nad 21 km/h.
Absenciu rýchlostných režimov alebo obmedzovača rýchlosti považujeme za menšiu slabinu kolobežky. Niektoré iné modely výrobcu City Boss alebo konkurenčné elektrické kolobežky so sedadlom v rovnakej cenovej kategórii túto funkciu ponúkajú. V niektorých prípadoch môže ísť o praktický doplnok.
Výbava, funkcie a príslušenstvo elektrickej kolobežky
Z hľadiska príslušenstva a funkcií ponúka City Boss Z500 praktický základ. Na oboch nápravách nájdete kovové blatníky, ktoré dokonale plnia svoju úlohu aj pri jazde mokrým a zablateným terénom. Dizajn kolobežky dopĺňajú odrazky a LED osvetlenie vpredu a vzadu. Predné svetlo tvorí štvorica LED diód, ktoré nás nesklamali ani v noci pri jazde mimo ulice s pouličným osvetlením.
Zadný reflektor po zapnutí svieti nepretržite a po stlačení brzdovej páčky ho dopĺňa intenzívnejšie brzdové svetlo. Smerovky sa nachádzajú po stranách zadného svetla. Ich blikanie je sprevádzané zvukovými signálmi, čo si z hľadiska bezpečnosti rozhodne zaslúži pochvalu. Zároveň by sa nemalo stať, že po odbočení zabudnete smerovku vypnúť. Vo výbave samozrejme nechýba ani klaksón, ktorý má veľmi prenikavú intenzitu a po stlačení príslušného tlačidla vždy splní svoj účel.
Ovládacie prvky smeroviek, osvetlenia a klaksónu sú umiestnené na ľavej strane riadidiel. Počas jazdy sa nám niekoľkokrát stalo, že sme pri pokuse o aktiváciu smerovky zatrúbili. Hoci to môže byť len otázka zvyku, ocenili by sme, keby bolo ovládanie smeroviek väčšie alebo aspoň lepšie oddelené od okolitých tlačidiel.
Na elektrickej kolobežke City Boss Z500 sa, žiaľ, nestretnete s pokročilými funkciami, ako je tempomat, obmedzovač rýchlosti alebo rekuperácia.
Počas testovania sme naplno využili úložný box na batožinu
Klasické elektrické kolobežky zvyčajne neponúkajú žiadny úložný priestor. Najčastejšie nájdete na riadidlách len háčik na ľahší batoh alebo tašku. Keďže batožina je umiestnená na riadidlách, môže to sťažovať manévrovanie počas jazdy. V prípade modelu City Boss Z500 je situácia výrazne odlišná. Konštrukcia umožňuje výrobcovi umiestniť nad zadné koleso úložný box na drobnú batožinu.
Box je vybavený zámkom a dodáva sa s dvoma kľúčmi. Veko boxu je doplnené odrazkami, ktoré zlepšujú viditeľnosť kolobežky v tme. Pri montáži elektrickej kolobežky je potrebné box najprv pripevniť ku konštrukcii pomocou štyroch skrutiek. Pomôcť si môžete dodaným multifunkčným kľúčom.
Počas testovania sa úložný box ukázal ako veľmi praktický. Keďže nejde o košík, s ktorým sa stretnete na niektorých konkurenčných kolobežkách, nestratíte svoj náklad ani pri rýchlejšej jazde po nerovnom teréne. Počas nášho testovania sme v boxe prevážali príslušenstvo k fotoaparátu, rukavice, kľúče a fľašu s vodou. Hoci náklad bolo pri jazde cez nerovnosti počuť, nedošlo k jeho poškodeniu. V boxe môžete prevážať aj menšie nákupy (napríklad chlieb, mlieko a niekoľko drobných predmetov).
Úložný box je namontovaný na pevnom hliníkovom povrchu. Ak nebudete používať box, môžete tento nosič použiť na rôzne príslušenstvo alebo väčší a ťažší náklad. Na jeho upevnenie môžete použiť okolitý rám alebo otvory na skrutky ako kotvy.
Servis a náhradné diely
City Boss je pôvodne český výrobca, ktorý okrem náhradných dielov ponúka aj profesionálny servis elektrických kolobežiek. Výrobca má na sklade diely nielen pre aktuálne dostupné modely, ale aj pre tie, ktorých výroba už bola ukončená. To je významná výhoda oproti niektorým konkurenčným výrobcom, ktorí okrem kolobežiek ponúkajú len drobné príslušenstvo.
V prípade, že sa niektorá časť kolobežky City Boss Z500 pokazí, môžete sa do opravy pustiť sami alebo môžete využiť služby servisu. V každom prípade, ak vám to priestor dovolí, odporúčame vám, aby ste si na nejaký čas ponechali originálny obal. Ak máte akékoľvek pochybnosti alebo potrebujete konzultáciu, môžete sa obrátiť priamo na výrobcu.
Záver – pre koho je elektrická kolobežka City Boss Z500 vhodná?
Kolobežku by sme odporučili predovšetkým starším používateľom, seniorom alebo osobám s obmedzenou pohyblivosťou. Hlavným dôvodom tohto odporúčania je mäkké a pohodlné sedlo s výškovo nastaviteľnou sedlovkou. Sedlo veľmi spoľahlivo tlmí nerovnosti od zadnej nápravy a ani dlhšie jazdy v horšom teréne nám počas testovania nespôsobili žiadne bolesti chrbtice. Kolobežka City Boss Z500 vás bude voziť ticho, bezpečne a spoľahlivo.
Celkovo sa na kolobežke jazdí pohodlne, najmä na spevnených povrchoch s menšími nerovnosťami, ako sú konáre, kamienky alebo prerastajúce korene stromov. Jazda na výrazne nerovnom povrchu (lesná cesta, veľmi nekvalitný asfalt alebo zjazd z obrubníka) je spojená s menšou stratou komfortu, najmä na rukách. Vzadu nerovnosti dokonale tlmí sedlo, zatiaľ čo vpredu sa vibrácie takmer úplne prenášajú na riadidlá.
Na druhej strane by sme City Boss Z500 neodporúčali používateľom, ktorí sú zvyknutí na dynamickú a rýchlu jazdu v meste a mimo neho. S 500W motorom dokáže kolobežka prekonať takmer 10° sklon, napriek tomu kolobežka s maximálnou rýchlosťou 25 km/h nie je určená na rýchlu alebo dynamickú jazdu. Pre niektorých používateľov môže byť slabinou aj maximálny dojazd 35 km, ktorý je síce solídny v kontexte ostatných modelov so sedlom, ale vo všeobecnosti je medzi elektrickými kolobežkami v tejto cenovej kategórii mierne podpriemerný.
Recenzia: elektrokolobežka so sedadlom City Boss Z500
-
Jazdné vlastnosti
-
Kvalita spracovania
-
Výbava
-
Pomer cena/výkon
Kvalitná elektrická kolobežka s úložným boxom a pohodlným sedlom
Elektrokolobežka City Boss Z500 je ideálnym spoločníkom pre starších používateľov, seniorov, ľudí so zníženou pohyblivosťou alebo pre všetkých, ktorí počas jazdy radi sedia. Kolobežka je vybavená výškovo nastaviteľným sedadlom, ktoré je odpružené a veľmi pohodlné aj pri jazde na nerovnom teréne. Kolobežka sa dodáva s kovovými blatníkmi, úložným boxom so zámkom a stojanom. Z hľadiska bezpečnosti má elektrická kolobežka čo ponúknuť. Vpredu a vzadu nájdete LED osvetlenie, ktoré je doplnené smerovkami v zadnej časti. Na osiach sú osadené väčšie 12" kolesá s kotúčovými brzdami s primeranou účinnosťou. Celkovo kolobežka ponúka kvalitné spracovanie a vo svojej cenovej kategórii je pomerne dobre vybavená. V podstate ide o moderný skúter alebo elektrickú "babetu", ktorá vás bude voziť ticho, ekologicky a bezpečne.
Klady
- Veľmi pohodlné sedlo
- Odolná hliníková konštrukcia
- Kovové blatníky
- Zadné a brzdové svetlo
- Smerovky so zvukovým signálom
- Jednoduché ovládacie prvky
- Úložný box na batožinu
- 12" pneumatiky plnené vzduchom
Zápory
- Horšia skladnosť
- Riadidlá nie sú výškovo nastaviteľné
- Menej vhodná do terénu