Recenzia: autokamera Niceboy Pilot S10 Radar
Niceboy Pilot S10 Radar 4K je kamera do auta s veľmi dobrým denným záznamom, dobrým spracovaním a prehľadnou aplikáciou. Bohužiaľ, neponúka niektoré základné funkcie a nočné nahrávanie vyžaduje manuálne nastavenie parametrov obrazu.
Často kladené otázky a odpovede
V balení nenájdete zadnú kameru a neexistuje ani zvýhodnená sada oboch kamier. Zadnú kameru je potrebné zakúpiť samostatne.
Približne 202 MB v predvolenom rozlíšení 4K. Na 64 GB kartu sa zmestí približne 5,5 hodiny videa.
Kamera nemá fyzické tlačidlo a spolieha sa výlučne na gyroskop.
Balenie kamery obsahuje všetko potrebné bez akýchkoľvek prekvapení. Menej tradičným riešením je samostatný GPS modul, ktorý je potrebné pripevniť ku kamere zvlášť, takže ide o príslušenstvo dodávané spolu s kamerou. Chýba nám napríklad kratší napájací kábel, ktorý by sa dal využiť na napájanie v moderných autách s USB konektorom pri spätnom zrkadle. Uvítali by sme tiež voliteľný plastový nástroj na inštaláciu napájacieho kábla za obloženie interiéru vozidla. V balení teda okrem kamery nájdete:
- 2× lepiaci držiak
- GPS modul s konektorom USB-C
- napájací adaptér s pevným káblom (3 m)
- ochrannú fóliu na sklo
Ak sa rozhodnete pre zadnú kameru, je potrebné ju zakúpiť samostatne. Niceboy ju ponúka za šesť stoviek a umožňuje nahrávať vo Full HD pri 24 FPS. Zvýhodnenú súpravu však v jednom balení nenájdete.
Špecifikácie: Rozlíšenie 4K, ale ...
Hoci Niceboy Pilot S10 Radar nesie v názve označenie 4K, je veľmi pravdepodobné, že ide len o rozlíšenie výsledného videa, nie o natívne rozlíšenie snímača. Kamera teda nahráva v nižšom rozlíšení, ktoré sa následne vďaka tzv. upscalingu prepočíta na výsledné 4K. Aj keď takúto informáciu v parametroch nenájdete, všetky obrazové charakteristiky a skúsenosti z testovania iných kamier naznačujú, že ide práve o tento postup.
V zásade nie je na upscalingu nič zlé, pokiaľ je záznam v nižšom natívnom rozlíšení zachytený v dobrej kvalite. Tento proces doplnenia chýbajúcich pixelov nevedie k degradácii obrazu, ale zároveň nejde o zlepšenie, ktoré by významne posunulo kvalitu videa. Ide skôr o úpravu potrebnú na dosiahnutie konečného rozlíšenia uvedeného v parametroch kamery. Ako však ukazuje naša recenzia kamery Nextbase 522GW, rozlíšenie 4K nie je pre autokameru nevyhnutnosťou.
Parametre | Hodnota |
---|---|
Maximálne rozlíšenie | 3 840 × 2 160 |
Maximálna snímková frekvencia | 60 FPS (pri 1080p a 1440p) |
Formát videa | H.265/H.264 |
Zobrazovací uhol | 140° |
Uhlopriečka displeja | 2,31" |
Prevádzková teplota | -10 °C až 50 °C |
Pripojenie | microSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi |
Mikrofón | Áno |
Maximálna kapacita pamäťovej karty | 256 GB |
Rozmery | 65 × 81 × 43 mm |
Dôkladne premyslená inštalácia
Na prvý pohľad palubná kamera odhaľuje odlišnú koncepciu montáže na čelné sklo. Zatiaľ čo väčšina bežných kamier sa spolieha na výklopný držiak, ktorý umožňuje pohodlné nastavenie kamery do všetkých smerov, pri modeli Niceboy Pilot S10 Radar 4K to tak nie je.
Držiak umožňuje nakláňanie kamery len vo vertikálnom smere.
Uhol natáčania vo vertikálnej osi môžete ľahko upraviť, ale po upevnení kamery už s ňou nie je možné pohybovať do strán. To znamená, že ju treba umiestniť čo najbližšie k stredu čelného skla, teda veľmi blízko spätného zrkadla.
Ďalej je potrebné starostlivo vybrať toto umiestnenie, aby kamera zachytila všetky potrebné časti priestoru pred vozidlom a zároveň aspoň čiastočne spĺňala legislatívne požiadavky. Ideálne by mala byť kamera umiestnená priamo pod spätným zrkadlom, čo však môže porušovať predpisy o výhľade vodiča. Preto je vhodné ju mierne posunúť na pravú stranu, kde síce záznam nebude dokonale vycentrovaný, no širokouhlý objektív zabezpečí pokrytie celého priestoru pred vozidlom.
Po výbere vhodného miesta pre palubnú kameru prichádza časť, ktorá môže byť pre niektoré autá jednoduchá, no pre iné si vyžiada viac zručnosti. Ide o pripojenie napájacieho kábla. Ak je vaše vozidlo vybavené USB konektorom pod strechou, situácia bude jednoduchá. Stačí si zaobstarať čo najkratší kábel s konektormi USB-C na oboch stranách, zapojiť ho do napájacieho konektora vozidla, pripojiť k priloženému GPS modulu a ten následne zapojiť priamo do kamery.
V prípade, že používate bežnú 12V zásuvku s dodávaným adaptérom, budete musieť vyriešiť ukrytie kábla za čalúnenie interiéru. Na tento účel môžu dobre poslúžiť staré kreditné karty či iné ploché plastové nástroje, pomocou ktorých sa kábel zatlačí za obloženie.
Dodávaný napájací adaptér do cigaretového zapaľovača obsahuje USB konektor, ktorý môžete využiť napríklad na nabíjanie telefónu. Tým pádom neblokujete jediný napájací konektor v starších vozidlách.
Násuvný držiak na statickú inštaláciu
Keďže držiak nedisponuje kĺbom, môže byť veľmi nízky. Vďaka tomu ho možno obzvlášť ľahko ukryť za vnútorné spätné zrkadlo, kde kamera nebude nijako zasahovať do výhľadu. Toto riešenie však má isté úskalia. Okrem už spomínaných obmedzených možností umiestnenia je to aj absencia akéhokoľvek sofistikovanejšieho upevnenia kamery k držiaku.
Držiak sa jednoducho nasunie. Vhodnejším riešením sú najmä magnety, vďaka ktorým sa s kamerou oveľa ľahšie manipuluje. Samozrejme, ak kameru nebudete po zaparkovaní vyberať z auta alebo ju odpojíte a uložíte do odkladacej skrinky, nebude to veľká prekážka. To isté platí aj pre napájací kábel, ktorý sa zapája priamo do kamery, nie do držiaka, a po každom odpojení ho treba niekam zavesiť.
Funkcie, ktoré neprekvapia
Niceboy Pilot S10 Radar 4K zaujme každého, kto nechce mať v aute ďalší dotykový displej. V skutočnosti sa zaobíde úplne bez displeja. O nastavenia a prípadné prehrávanie videa sa stará výhradne mobilná aplikácia. Kamera sa k telefónu pripája prostredníctvom vlastnej ad-hoc Wi-Fi, ktorá síce nie je taká elegantná ako Bluetooth, no na druhej strane, umožňuje veľmi rýchle reakcie, živý náhľad a prehrávanie videí bez oneskorenia.
Absencia displeja znamená aj absenciu rozširujúcich funkcií, ako je rýchlomer na základe údajov GPS alebo upozornenie na prekročenie rýchlosti (hoci by mohlo fungovať aspoň ako zvukový signál).
Merač rýchlosti alebo upozornenie na radary sú pre väčšinu používateľov zbytočné funkcie, ktoré oveľa lepšie zvládajú moderné navigačné aplikácie.
Prehľadná aplikácia s dostatočnými nastaveniami
Ak chcete používať palubnú kameru, musíte si stiahnuť aplikáciu OnReal Control, ktorá je k dispozícii pre iOS aj Android. Táto aplikácia je nevyhnutná už pri inštalácii kamery, pretože umožňuje zobraziť živý náhľad na ideálne nastavenie zorného poľa. Rovnako je potrebná pri prehrávaní záznamov z kamery, pričom pri použití dostatočne rýchlej pamäťovej karty umožňuje aj načítanie miniatúr.
Aplikácia OnReal neponúka veľké množstvo nastavení kamery, no nič podstatné v nej nechýba. Jednoducho môžete zmeniť rozlíšenie videa (napríklad predvolené 4K pri 30 FPS alebo 1080p pri 60 FPS), vypnúť nahrávanie zvuku alebo predĺžiť dĺžku segmentov videa z jednej minúty na päťnásobok. Veľmi dôležitým parametrom v nastaveniach je korekcia expozície, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcej kapitole.
Bez tlačidla uzamknutia videa
Nemenej dôležitá je citlivosť akcelerometra, ktorá je v nastaveniach označená ako Collision Sensing (Snímanie kolízie). Kamera totiž nemá fyzické tlačidlo na manuálne uloženie dôležitého videa. Tzv. uzamknuté video, ktoré sa počas nahrávania v slučke nevymaže, sa vytvorí len vtedy, ak autokamera zistí náraz zodpovedajúci nastaveným parametrom. Pri nízkej úrovni citlivosti bude systém fungovať správne a videá sa budú ukladať iba v kritických situáciách, ako je veľmi prudké brzdenie alebo samotná kolízia.
Absencia tlačidla na manuálne uloženie videa má nepraktické riešenie v podobe nastavenia najvyššej citlivosti. Po jej aktivácii stačí ťuknúť na kameru, čo softvér vyhodnotí ako možnú kolíziu a video sa uloží. Tieto krátke záznamy sa však budú ukladať oveľa častejšie, než by bolo potrebné, čím sa postupne zaplní pamäťová karta. To povedie k zníženiu dostupnej kapacity pre nahrávanie v slučke, čo môže spôsobiť nadmerné opotrebovanie karty a urýchliť jej degradáciu.
Bez parkovacieho režimu
Možno ste si všimli, že v aplikácii nie je žiadna zmienka o parkovacom režime – kamera ho neponúka. Samozrejme, mohli by ste si dokúpiť súpravu na trvalé napájanie z autobatérie, ak by kamera dokázala nepretržite nahrávať aj pri zaparkovanom aute a vďaka akcelerometru uložiť záznam v prípade kolízie na parkovisku. Problémom však zostáva chýbajúca ochrana proti vybitiu batérie. Aj keď má kamera pri nahrávaní príkon len niekoľko wattov, batéria v horšom stave by sa mohla počas dlhšieho odstavenia vybiť. Toto riešenie neodporúčame a ak máte o takúto funkciu záujem, je lepšie zvoliť kameru s parkovacím režimom.
Krásne nahrávanie cez deň, slabšie v noci
Za dobrých svetelných podmienok vytvára Niceboy S10 Radar veľmi príjemné videá. Použitý snímač má vysoký dynamický rozsah, vďaka čomu si poradí aj s protisvetlom, obraz zostáva ostrý aj v tmavších častiach a nenachádzajú sa tu výrazné nedostatky, ktoré by sa dali vytknúť v tejto cenovej kategórii. Pri dennom nahrávaní je jedinou výčitkou absencia polarizačného filtra, kvôli čomu sa môže na zázname nadmerne odrážať palubná doska.
Ak si chcete byť istí, že dokážete prečítať RZ okolitých áut, nastavte rozlíšenie na Full HD a 60 FPS. V porovnaní s rozlíšením 4K pri 30 FPS ostrosť videa mierne klesne, ale dvojnásobná snímková frekvencia bude výhodou pri snímaní pohybujúcich sa vozidiel.
Nočný záznam si však zaslúži úplne opačné hodnotenie. Je extrémne podexponovaný a v predvolenom stave ho možno označiť za takmer nepoužiteľný. Aj pri umelom osvetlení je video veľmi tmavé, čo znemožňuje akúkoľvek identifikáciu okolitých vozidiel. Preto je potrebné prejsť do nastavení kamery v aplikácii a nastaviť korekciu expozície aspoň na úroveň 1. Nočné video sa tým stane použiteľným. Aj napriek tomu kameru odporúčame predovšetkým tým, ktorí v noci nejazdia na cestách.
Záver: Nie pre každého
Hlavným lákadlom autokamery Niceboy Pilot S10 Radar 4K je predovšetkým jej cena. V tejto cenovej kategórii zaujme solídnym spracovaním a najmä kvalitou denného záznamu. Aplikácia sa radí medzi tie vydarenejšie a prehľadnejšie. Negatíva sú však jasné a presne určujú, pre koho je kamera vhodná: pre používateľov, ktorí ju plánujú mať neustále pripojenú a pre tých, ktorí nepotrebujú displej, manuálne ukladanie videí a parkovací režim.
Recenzia: autokamera Niceboy Pilot S10 Radar
-
Kvalita záznamu
-
Funkcie
-
Ovládanie
-
Inštalácia a ergonómia
Autokamera pre tých, ktorí nechcú mať v aute ďalší displej
Niceboy Pilot S10 Radar 4K je kamera do auta s veľmi dobrým denným záznamom, dobrým spracovaním a prehľadnou aplikáciou. Bohužiaľ, neponúka niektoré základné funkcie a nočné nahrávanie vyžaduje manuálne nastavenie parametrov obrazu.
Klady
- Skvelý obraz pre denné nahrávanie
- Zaujímavý model pre tých, ktorí nevyžadujú displej
- Veľmi vydarená aplikácia
Zápory
- Horšia kvalita nočného záznamu
- Horšia ergonómia držiaka